Op het Groene Loper-festival zijn zondag 28 juni weer de jaarlijkse Groene Lintjes uitgereikt.

De Lintjes zijn uitgereikt aan Roelie de Regt, Martijn Vis (Rozen en Radijs) en Pieter-Jan en Corry Mesman (de Landyn). Het was alweer de zesde keer dat inwoners van Haarlemmermeer die iets extra's doen voor het milieu, duurzaamheid of hun eigen leefomgeving in het zonnetje werden gezet door de plaatselijke afdeling van GroenLinks.

De jury kende Pieter-Jan en Corry Mesman van biologische zorgboerderij De Landyn in Zwaanshoek een lintje toe, omdat ze daar niet alleen duurzaam telen, maar zich ook inzetten voor de educatie van kinderen, de begeleiding van zorgmedewerkers en de instructie van burgers die belangstelling hebben voor biologisch telen, onder meer via cursussen. Recent is Pieter-Jan bovendien begonnen met een permacultuur, om bezoekers te tonen hoe de menselijke leefomgeving ecologisch duurzaam en economische stabiel kan worden ingericht. De boerderijwinkel biedt de consument daarnaast louter biologisch verantwoorde producten van eigen grond en - beperkt - van derden.

Roelie de Regt werd geroemd vanwege haar jarenlange inzet voor de bijzondere orchideeën in Haarlemmermeer. De bijenorchis, wespenorchis, rietorchissen, keverorchissen, ze zijn hier allemaal, en dankzij Roelie weten we nu ook wat het zijn en bovendien waar ze te vinden zijn, dankzij de orchideeënroute, beginnend bij het NS-station, die vooral háár verdienste is.

Ten slotte was er ook nog een groen lintje voor Martijn Vis, eigenaar van Rozen en Radijs. Hij kreeg zijn onderscheiding vanwege de manier waarop hij de omslag heeft gemaakt van traditionele rozenkweker naar een mooi op biologische grondslag gestoeld bedrijf dat tevens als ontmoetingsplek ingericht is. Hiernaast organiseert hij jaarlijks het "Nederland Schoon" in Burgerveen door iedereen uit het dorp op het bedrijf uit te nodigen voor een kop koffie met wat lekkers voor en na de actie, en ook nog eens de materialen ter beschikking te stellen. Bovendien is hij bezig met vernieuwende technieken op het gebied van energie- en waterbesparing.

De winnaars kregen hun lintje uitgereikt uit handen van de lokale GroenLinks-bestuurders Ineke Ebbers en Nel de Jonge. Dat gebeurde op het Groene Loper-Festival, een festival dat zondag 28 juni werd georganiseerd op het Raadhuisplein in Hoofddorp, dat volledig in het teken stond van duurzaam leven.