GroenLinks komt met alternatief voor de Biesieklette aan de Tuinweg

Op 9 december 2010 heeft onze fractie het initiatiefvoorstel voor een bewaakte fietsenstalling in Hoofddorp Centrum in de gemeenteraad toegelicht.  We maken ons sterk voor een alternatief voor de te sluiten stalling aan de Tuinweg. We willen dat de periode tussen de sluiting van de huidige stalling en de mogelijke totstandkoming van een nieuwe zo kort mogelijk is en uiteindelijk dat er een permanente stalling daarvoor terugkomt.

Ons doel was om in de raadssessie aan te tonen dan de aanwezigheid van een bewaakte fietsenstalling praktisch haalbaar en maatschappelijk gewenst is. We willen komen tot spoedige realisatie van een nieuwe stalling op een voor alle partijen geschikte locatie en hiermee zoveel mogelijk te voldoen aan de wensen en eisen van alle betrokken partijen: de gemeente, winkeliers en bedrijven, inwoners en betrokken organisaties.

De reacties van de meeste fracties waren overwegend positief, ondersteunend en lovend. Op Forza! na, die niet eens de moeite had genomen om het voorstel serieus te bestuderen, zagen alle fracties de meerwaarde van een fietsenstalling. De VVD was zelfs uitgedaagd om met een alternatief voorstel te komen die vrij snel van tafel werd geveegd. De meeste discussie ging over de exacte locatie van de stalling en de gemoeide kosten. Ook maakten een aantal partijen zich sterk voor werkervaringsplaatsen voor jongeren (studenten techniek, fietsenmakers). Het Van Stamplein werd niet als goede locatie gezien. Men dacht eerder aan het Marktplein. De locatie ligt voor wat ons betreft niet vast, zolang het maar in het centrum is de fietsenbezitters gemakkelijk van stalling naar winkel kunnen lopen. Voor wat betreft de kosten: de meest kritische noten hadden te maken met de exploitatie. Gaan de gebruikers wel of niet betalen? Zo ja, hoeveel dan? Hoe zit het met huur van de grond en gebruik van nutsvoorzieningen:  gaat de gemeente ook een bijdrage leveren? Opvallend was dat de meeste fracties wel inzagen dat een fietsenstalling ook voor werkgelegenheid en voor werkervaringsplaatsen kan zorgen. Zoals de begroting er nu voor staat zal aan de gebruikers een prijs van €0,50 per dag worden gevraagd, waardoor de gemeente op jaarbasis slechts € 5.200 hoeft bij te dragen.

Het College was onder de indruk van ons voorstel maar was tegelijkertijd ook een beetje sceptisch over onze ‘te rooskleurige’ exploitatie en begroting. In ieder geval zien nu wel enige beweging bij het College om wel iets te doen!  Dat is al winst. Nu is het aan ons om een definitief voorstel op te stellen, waarin alle opmerkingen en aanvullingen vanuit de raad zoveel mogelijk worden verwerkt. Deze zal voor de raadsvergadering van 6 januari 2011 worden geagendeerd. In de tussentijd zullen we ons stinkende best moeten doen om bij de overige fracties te lobbyen. Want onze verwachting is dat de VVD en Forza! tegen zullen stemmen en dat we het echt van de andere fracties moeten hebben tijdens de stemming.

Lees hier meer over de sluiting van de fietsenstalling aan de Tuinweg.