De huidige vorm van de verordening accepteert alle vormen van financiële steun (met of zonder zeggenschap). Het nadeel is dat vormen als obligaties en omgevingsfondsen geen zeggenschap geeft aan inwoners, waardoor er tijdens het project niet bijgestuurd kan worden. GroenLinks vindt dat we ons beleid zo moeten aanpassen dat deze vorm bij aanbestedingen minder gewaardeerd wordt dan de andere vormen waarbij wel zeggenschap wordt gegeven (zoals certificaten en aandelen).

In het debat werd verwezen naar het beleid in de gemeente Houten. Daarin worden bij aanbestedingen meer punten gegeven aan aanbiedingen die zorgen voor meer zeggenschap en inspraak van bewoners. Helaas was dit tot onze verbijstering, vanwege de angst dat te weinig partijen zich zouden inschrijven, niet gekozen om dit te implementeren.

Hoewel het een nuttig debat was om met andere raadsleden van gedachten te wisselen, heeft het niet geleid tot aanpassing van de verordening. We zullen zien of er in de praktijk voldoende zeggenschap is voor inwoners en dit onderwerp op andere momenten aan de orde brengen.

Bekijk bijdrage Dennis aan het debat Afspelen op YouTube