De gezamenlijke startdag van GroenLinks en PvdA op die warme zaterdagmiddag van 9 september in en om het prachtige dorpshuis van Zwanenburg en Halfweg was een heel mooie gelegenheid om in vier groepen de vier hoofdlijnen van het programma te bespreken en eventuele amendementen in te dienen. Meteen ook weer een mooie gelegenheid om in die gemengde groepen, bestaande uit ongeveer even veel leden van beide partijen, goed met elkaar kennis te maken en tot de conclusie te komen, dat er nauwelijks verschillen zijn die met de specifieke partij te maken hebben. Geen wonder ook dat er nogal wat mensen van beide partijen lid zijn.

In het groepje waarin ik zat besloten we na een discussie rond Israël en Palestina mee te doen met het amenderen van het programma met de Palestina werkgroep van Wageningen. Een groep, waar Rien Wattel, die zich al vele jaren in zet voor Palestina, goede contacten mee heeft. Onze groep stelde ook voor om binnenkort een politiek café of themabijeenkomst te wijden aan dit onderwerp.

We hadden toen nog geen idee van de afschuwelijke ontwikkelingen van de afgelopen dagen in dit gebied. Uit nader contact deze week leek het ons goed om op ons congres van 14 oktober een motie mede in te dienen over dit al zoveel jaren slepende conflict. Omdat er vanwege een korte deadline snel gehandeld moest worden en een tijdige raadpleging van de Haarlemmermeerse besturen van GroenLinks en PvdA niet meer mogelijk bleek, is bijgaande motie van Wageningen en enkele andere afdelingen en werkgroepen, mede ondertekend als Palestina werkgroep GroenLinks Haarlemmermeer in de hoop, dat die op het congres aangenomen wordt. Ook wordt gehoopt om de bespreking op het congres mogelijk te maken op voldoende steun van de bijgaande motie van orde.

Op de Startdag werd ook kort gesproken over een gezamenlijke campagnecommissie onder leiding van Remco Bruijnes, inmiddels aangevuld met Eline Gumberts. Op de ledenvergadering van 4 oktober in de Herberg in Nieuw Vennep is het door hen opgestelde campagneplan toegelicht en besproken. Na de inspirerende toespraak van Tweede Kamerlid Susanne Kröger en enkele huishoudelijke zaken, waaronder de bespreking van de begroting voor 2024, werd het campagneplan aangenomen. Daarna was er nog gelegenheid om afscheid te nemen van Piet Schouten, als gemeenteraadslid en Roy te feliciteren als zijn opvolger en Gérard met het tijdelijk vervangen van Kim van Goethem, die de dag daarvoor een gezonde dochter kreeg en natuurlijk ook van harte wordt gefeliciteerd.

Nu ook aan al onze leden en sympathisanten om mee te doen met een goede verkiezingscampagne voor een uitslag die de komende jaren hopelijk veel gaat betekenen voor een groenere, hartelijkere en meer solidaire samenleving. Laten we er samen onze schouders eronder zetten en er wat tijd voor vrij maken.