Op initiatief van GroenLinks boden vandaag de wethouders van vijf Noord-Hollandse gemeenten het Provinciebestuur een brandbrief aan waarin zij het Provinciebestuur vragen hen eindelijk toe te staan binnen hun eigen gemeente windmolens te plaatsen. De brief werd samen met een “windkavel” (een stukje gras met een windmolentje) overhandigd aan de gedeputeerden.

De Provincie Noord-Holland heeft helaas nog altijd een algemeen verbod op nieuwe windmolens. Dit terwijl er in Noord-Holland voldoende geschikte locaties zijn. De gemeenten Amsterdam, Diemen, Zaanstad, Velsen en Haarlemmermeer willen graag ruimte bieden voor zo’n 200 megawatt aan windenergie. Daarmee zou de Provincie in één klap voldoen aan Landelijke afspraken én kunnen verkeerd geplaatste molens in de Kop van Noord-Holland verdwijnen.

De fracties van GroenLinks Haarlemmermeer en Haarlemmerliede-Spaarnwoude waren samen met vele andere GroenLinksers aanwezig om de wethouders te steunen in hun strijd voor windenergie in Noord-Holland.

De Provincie Noord-Holland houdt koppig vast aan haar onzinnige verbod op wind op land. De wethouders wijzen de Provincie erop dat zij nog voor 185 megawatt aan molens bij moet plaatsen om aan Landelijke afspraken te voldoen. Bovendien lost een algemeen verbod op wind op land de problemen met reeds bestaande molens die overlast veroorzaken niet op.

Titia van Leeuwen, statenlid voor Groenlinks in Noord Holland:

Door nieuwe windmolens te plaatsen in gebieden waar ze niemand in de weg staan, bijvoorbeeld in het Havengebied, kan de Provincie Noord-Holland de landelijke norm halen én kunnen overlast veroorzakende molens verwijderd worden.

Wanneer de provincie niet binnen drie maanden ruimte aanwijst voor nieuwe windmolens, zal het Rijk de regie overnemen. Nog meer verloren tijd, en geen enkele rol voor de provincie. De wethouders van de vijf gemeenten hebben in de afgelopen jaren juist gewerkt aan het creëren van draagvlak voor windenergie op hun grondgebied, en willen niet hoeven wachten tot het rijk straks met een plan moet komen, maar nu de kansen grijpen die zich aanbieden. Ondernemers en coöperaties van burgers staan in de startblokken om molens te realiseren. Op deze locaties kan men dus snel aan de slag. In de brandbrief dringen de wethouders aan op een einde aan het starre en zinloze beleid.

Maarten van Poelgeest, wethouder Klimaat, Energie en Ruimtelijke Ordening in Amsterdam:

De provincie frustreert nu al een aantal jaar goedwillende ondernemers en burgers in hun wens om zelf duurzame energie op te wekken. De wil bij burgers en ondernemers is er, de ruimte is er: laten we aan de slag gaan!

Muzikaal werd de de brief omlijst door een heuse ‘Windserenade’ door de GroenLinks Wind Nu Blaaskapel. Visueel werd het pleidooi onderstreept door een tiental heuse windmolens. Van Poelgeest heeft namens de betrokken gemeenten een kavel met prijskaartje overhandigen, om het hernieuwde aanbod van deze gemeenten te symboliseren. GroenLinks Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren was ook aanwezig.