Veel nieuwe bedrijvigheid, datacenters, en tot wel 70.000 extra arbeidsplaatsen. Een gebied dat zich moet ontwikkelen tot ‘de Entree van Nederland’. Met dat scenario werd de gemeenteraad verrast in de zogeheten ‘Schaalsprong’ voor de oostkant van Haarlemmermeer. GroenLinks vindt het een slecht idee en pleit juist voor rust in dit gebied.

Alsof de tijd heeft stilgestaan. Alsof er geen klimaatcrisis is, en geen stikstofcrisis. Alsof er geen energietransitie in de samenleving nodig is, of een totaal andere kijk op mobiliteit. Alsof Schiphol geen funeste gevolgen heeft voor de gezondheid en de leefbaarheid. En alsof we nog steeds niet in de gaten hebben dat: ‘niet alles kan’.

Zo beoordeelt de fractie van GroenLinks de vele ambitieuze plannen die ineens over ons werden uitgestort onder de noemer ‘Schaalsprong van de Oostflank Haarlemmermeer’.

Goed, het was nog maar een ‘nota van uitgangspunten’. En ja, ook het thema gezondheid werd heel even aangestipt, net als ‘een goede inpassing van de luchthaven’, wat dat dan ook moge zijn. En er staan ook zeker goede dingen in, zoals een upgrade van het stationsgebied in Hoofddorp, die inderdaad hard noodzakelijk is. Maar voor de rest leek het toch weer groeidenken als vanouds, zonder veel oog voor de nadelen daarvan.

Waarom is er überhaupt een ‘schaalsprong’ nodig in het gebied, vooral ten oosten van Hoofddorp? Als hier nog eens tot 70.000 mensen éxtra (!) moeten komen te werken, hoe zit het dan met de bereikbaarheid? De Noord/Zuidlijn doortrekken zou daarbij iets kunnen helpen, maar het is een illusie om te denken dat al die mensen vanuit Amsterdam in de metro naar Haarlemmermeer zullen afreizen. En op de fiets is het gebied ook voor velen slecht bereikbaar.

En wat betekent het voor het waardevolle open landschap hier? Nóg meer platte dozen op bedrijventerreinen? Het is niet de economie die wij voorstaan, waar wonen en werken juist dichter bij elkaar is gebracht, en die minder ruimte-intensief is. Volgens ons hebben onze inwoners, die al zoveel ellende, herrie en drukte over zich krijgen uitgestort, daar ook het volste recht op.

Foto: De toename van (X)XL-vastgoed in korte tijd in de oostflank van Haarlemmermeer is opvallend. De zogenaamde 'verdozing' tast de laatste open ruimte rondom Schiphol aan zegt GroenLinks raadslid Peter Boerman in het Haarlems Dagblad.