Een terugblik op 2021 kan niet anders beginnen dan met corona. Want ook 2021 stond in het teken van de wereldwijde pandemie met dit nare virus. Helaas zijn er ook in onze gemeente ook dit jaar weer mensen overleden aan het virus, anderen zijn ziek geworden en hebben daar soms langdurige gezondheidsklachten aan overgehouden. Er is onzekerheid bij veel mensen: over hun banen, over de toekomst. Mensen voelen zich eenzaam. En waar sommige bedrijfstakken, zoals de horeca en de cultuursector, gedwongen dicht moeten, met alle zorgen van dien, moeten veel andere mensen extra hard werken, zoals in de zorg. We wensen iedereen ontzettend veel sterkte. We zijn trots op al onze inwoners, bedrijven en organisaties die zich telkens weer flexibel tonen en zich blijven inzetten om onze samenleving op gang te houden. Dank dus!

De ambtenaren van onze gemeente werken al lange tijd volledig thuis. De gemeente kreeg door corona te maken met extra taken, zoals de uitvoer van regelingen voor inkomenondersteuning aan bedrijven en zelfstandigen. We werden daarnaast opgeschrikt door de verschrikkelijke ontwikkelingen in Afghanistan, waardoor er in onze gemeente een groot aantal mensen tijdelijk in hotels is/wordt opgevangen. We zijn trots op, en dankbaar voor, alle inzet van mensen binnen en buiten het gemeentehuis om deze en andere zaken in zo goed mogelijke banen te leiden.

De gemeenteraad en ook onze fractie heeft veel digitaal vergaderd. Het zo belangrijke ‘menselijke contact’ wordt ook voor ons moeilijker. Juist ook als je politiek actief bent, is het ontzettend belangrijk om bij mensen langs te gaan, op locatie te kijken wat er aan de hand is, elkaar in de ogen te kunnen kijken als je in gesprek gaat over soms moeilijke keuzes. Het maakt ook ons raadswerk moeilijker. We proberen op allerlei manieren in contact te blijven, door zelf actief het gesprek aan te gaan, in te gaan op zoveel mogelijk uitnodigingen en vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. En door op onze website en onze social media actief en zichtbaar te zijn en te vertellen wat we doen en waarom.

De bezuinigingen

Het was heel fijn dat het in de zomer en het najaar wél kon: fysiek vergaderen. Zeker bij de ingrijpende en aangrijpende debatten over de bezuinigingen, die onze maatschappelijke organisaties op het gebied van sport en welzijn keihard dreigen te treffen. We hadden en hebben twijfels over nut en noodzaak hiervan, en hebben fikse kritiek op hoe de heftige besluiten door de coalitie, die immers een meerderheid heeft in de raad, door de gemeenteraad zijn gedrukt. Coalitiebelangen en -afspraken bleken helaas belangrijker dan een zorgvuldig proces met de hele gemeenteraad. Niet alleen wij, maar ook onze inwoners en de getroffen organisaties werden enorm overvallen door de gemaakte keuzes. Wat ons betreft had dit alles veel zorgvuldiger en transparanter moeten en kunnen verlopen.

Onze constructieve handreikingen bleven grotendeels onbeantwoord. Hierover schreven we op onze website en in de lokale media diverse stukken, we stelden veel vragen en we maakten een serieuze tegenbegroting samen met D66 Haarlemmermeer en CU/SGP.

Onze twijfels over nut en noodzaak van de bezuinigingen bleken volkomen terecht, want zoals voorspeld is er extra geld gekomen vanuit het Rijk voor onder andere jeugdzorg, waardoor de bezuinigingen voor 2022 niet nodig zijn. Onze vragen over een doorkijkje hoe de bezuinigingen uitpakken voor de jaren daarna bleven onbeantwoord, ondanks herhaald vragen.

Bij de behandeling van de begroting bleek dat er weer nieuwe onvoorziene posten waren opgevoerd waardoor de bezuinigingen op bijvoorbeeld Meerwaarde en Sportservice nog altijd niet van de baan zijn. De gevolgen daarvan? Die kent niemand, maar wij vrezen dat het dreigen met bezuinigen op voorzieningen als welzijnswerk en sport desastreus zal uitpakken, zeker voor kwetsbare inwoners, en stemden dus tegen de begroting voor het komend jaar.

Wonen

Wonen is een recht. Maar als het gaat om wonen lijkt het mantra steeds meer: je mag hier wel werken, maar je kunt hier niet wonen. Een huis vinden (koop en huur) is in onze gemeente ontzettend moeilijk geworden voor starters, voor mensen met een kleinere beurs en voor mensen met speciale woonbehoeftes. Dit is een ingewikkeld vraagstuk, dat niet zo 1-2-3 is opgelost. Waarop we dit jaar stevig en met succes hebben ingezet is het tegengaan van het opkopen van woningen door beleggers die deze huizen daarna voor fikse huren op de markt brengen. Zo profiteren beleggers en huisjesmelkers van de schaarste op de woningmarkt, ten koste van onze inwoners. Dat is wat ons betreft niet in de haak. Recent heeft ook onze gemeenteraad, mede door onze niet aflatende inzet hierop, besloten om in te zetten op opkoopbescherming en zelfbewoningsplicht.

Luchtvaart

Door de coronapandemie kwam de luchtvaart nagenoeg stil te liggen, met fikse gevolgen voor niet alleen de bedrijvigheid op en rond Schiphol, maar ook voor het gemeentelijke huishoudboekje. Weer bleek hoe ongezond afhankelijk we zijn van de luchtvaart waar het gaat om banen voor onze inwoners en om onze inkomsten als gemeente. Tegelijkertijd bleek hoe groot de effecten (geluid, luchtkwaliteit, nachtrust, gezondheid) zijn van het altijd maar toenemende vliegverkeer op onze inwoners.

In maart kwam Suzanne Kröger digitaal naar onze gemeente, in het kader van de landelijke verkiezingen. Waar ze trots op is, was onze vraag. Haar antwoord: dat het debat over de toekomst van de luchtvaart gekanteld is. Landelijk is dat zeker zo, maar in Haarlemmermeer zijn we nog niet zover, en lijken de banden tussen de luchtvaartsector en ons gemeentebestuur nog steeds erg innig. We vroegen en kregen er zelfs een interpellatiedebat over, onder de titel ‘te veel sjans met de luchtvaartbranche’.

De tegenkracht vanuit onze gemeente, zelfs waar de gemeente toch echt zelf het bevoegd gezag is, namelijk: het milieu, is nagenoeg afwezig. Zorgelijk, zeker nu blijkt dat Schiphol geen natuurvergunning heeft en bovendien werknemers op het platform niet beschermt tegen de uitstoot van ultrafijnstof, zoals blijkt uit de documentaire die Zembla daarover maakte. We wachten nog altijd op de uitkomsten van het onderzoek naar de langdurige effecten van de blootstelling aan ultrafijnstof op de gezondheid. Dit onderzoek zou in 2021 zijn afgerond, we vroegen er begin december nog maar eens naar.

Recent bleek dat Schiphol de vijfjaarlijkse monitor op het gebied van de uitstoot van Zeer Zorgwekkende Stoffen pas een jaar na data heeft aangeleverd, en dat het gevoegd gezag, onze gemeente, daar drie keer uitstel voor heeft verleend. Dit zonder de gemeenteraad hierover te informeren. Hierover stelden we heel recent schriftelijke vragen, ook over het meten en handhaven van de uitstoot van die zeer zorgwekkende stoffen op het platform.

In een opiniestuk op onze site pleiten we voor een gedegen en transparant debat over de luchtvaart, over de rechtsbescherming van onze inwoners en voor het inregelen van een transparant systeem van ‘wie waarover’ gaat als het gaat om Schiphol.

Onze wens werd verhoord: op 23 december voerde de gemeenteraad voor het eerst in jaren een kaderstellend debat over de luchtvaart, namelijk over het raadsvoorstel ‘Haarlemmermeer en de luchthaven’. Dit debat is wat ons betreft een begin, het bijbehorende raadsvoorstel is qua uitwerking echt nog veel te mager. Daarom dienden we een wijzigingsvoorstel in op het raadsvoorstel. En ook dienden we een wijzigingsvoorstel in waardoor ‘milieu’ toegevoegd moet worden aan dit raadsvoorstel. Eind januari 2022 stemmen we over dit raadsvoorstel.

Wat deden we nog meer?

We hadden gelukkig ook op andere terreinen succes. Zo wordt dankzij GroenLinks ook in Haarlemmermeer de ja-ja sticker ingevoerd. We vroegen daarnaast aandacht voor armoede, en vroegen om een verbod op fossiele reclame (wat niet lukte), we spraken over het verminderen van de enorme berg restafval in onze gemeente, hadden succes met het zeker stellen van een zoekgebied voor windenergie, waren kritisch op het groenbeheer in onze gemeente en het organiseren van een extra editie van Mud Masters midden in het broedseizoen, we vroegen aandacht voor vluchtelingen en pleitten voor vertrouwen en maatwerk als het gaat om de inburgering van statushouders.

Vooruitblik naar de gemeenteraadsverkiezingen 2022

Dit jaar stond natuurlijk ook al in het teken van de aankomende gemeenteraadsverkiezingen. Na een mooi traject stemde de ALV van onze lokale afdeling in met ons ambitieuze verkiezingsprogramma met de naam ‘Haarlemmermeer, een gemeente vol kansen’. Maar liefst 250 concrete actiepunten hebben we voor de komende jaren. Actiepunten om onze gemeente eerlijker, duurzamer, schoner en gezonder te maken. Met een woning voor iedereen, in een groene en gezonde leefomgeving. Met een Lokaal Klimaatakkoord. Met het Deltaplan Arbeidsmarkt, dat moet zorgen dat mensen die bijvoorbeeld in de luchtvaart of het toerisme hun baan verliezen van werk naar werk worden begeleid, en dat we ons voorbereiden op de banen die in de toekomst keihard nodig zijn in de zorg, het onderwijs of de bouw.

Sinds meer dan een jaar lopen drie enthousiaste jonge GroenLinksers mee met de fractie: Kim, Ani en Dennis. Zij hebben inmiddels alle drie een mooie plek gevonden op onze kandidatenlijst. Daar zijn we heel blij mee en trots op.

Oproep!

Ambitieus zijn we op de inhoud en ambitieus zijn we als (kandidaat)raadsleden. Ambitieus zijn we ook op wat we politiek willen bereiken. Dat is dit keer niet minder dan vanuit de coalitie ons groene en rode stempel drukken op het gemeentelijk beleid. En dat kan alleen als we voldoende stemmen binnen halen. Daar hebben we de hulp van onze leden en sympathisanten keihard bij nodig. Kom daarom op 10 januari naar de digitale start van de campagne met Laura Bromet, houd onze agenda in de gaten en/of kijk hier wat je kunt doen

Het is tijd dat de gemeente Haarlemmermeer kiest voor haar inwoners en inzet op een duurzame en sociale toekomst met kansen voor iedereen. Doe mee!

Laura Bromet Campagnetour

Zien we elkaar op 10 januari 2022?

Kom op 10 januari naar de campagnetour met Laura Bromet

Na de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen staan we te springen om weer campagne te voeren. Om gesprekken te hebben en elkaar te ontmoeten. En natuurlijk om te zorgen dat er veel kiezers in maart hun stem op GroenLinks Haarlemmermeer zullen uitbrengen.

We willen je daarom van harte uitnodigen om samen met Laura Bromet naar ons eigen CampagneTour-evenement te komen, op 10 januari 2022 via Zoom.