Enige jaren geleden was er veel te doen rond het honkbalstadion. Buiten het zicht van de gemeenteraad bleek dat er bij de verplaatsing van het honkbalstadion voor gekozen was om een veel mooiere én duurdere accommodatie neer te zetten dan waar de gemeenteraad mee akkoord was gegaan. Het resultaat is dat Haarlemmermeer beschikt over een stadion dat in alle opzichten voldoet aan de eisen van de Major League Baseball, MLB. De exploitatie van complex kost veel geld en dat bezorgt de betrokken organisaties en het gemeentebestuur hoofdbrekens. De vraag is nog altijd: hoe moet het verder met het honkbalstadion? De gemeenteraad sprak er op 16 januari over naar aanleiding van een rapport dat het college van B & W had laten opstellen.

Na een raadsonderzoek en een raadsenquête is in 2015 besloten om de exploitant van het honkbalstadion, stichting ETO, een subsidie te verlenen om het stadion te onderhouden en hiermee onze lokale honkballers in de gelegenheid te stellen om te blijven sporten in het stadion. Maar waar GroenLinks in 2015 al voor waarschuwde,  blijkt helaas waarheid te worden. De business case waarop de subsidie aan stichting ETO was gebaseerd, is veel te rooskleurig. Door financiële tegenvallers is de exploitant in grote problemen gekomen en zonder extra financiële ondersteuning vanuit de gemeente, dreigt een faillissement van stichting ETO. In dat geval zal ook een bankgarantie van meer dan een miljoen euro bij de gemeente terecht komen.

In 2015 heeft GroenLinks de motie HomeRun ingediend. Daarin hebben we gepleit voor een second opinion waarbij gekeken zou worden naar de bestuurlijke constructies rond het honkbalstadion, en waarin een aantal toekomstscenario’s zouden worden bestudeerd. Eén van die scenario’s zou wat ons betreft moeten zijn dat het stadion zo zou worden aangepast dat het alleen geschikt is voor honkbal als breedtesport. De rest van de accommodatie zou dan geschikt moeten worden gemaakt voor een ander doel, bijvoorbeeld voor een andere sportclub. GroenLinks Haarlemmermeer is namelijk van mening dat het faciliteren van topsport geen gemeentelijke prioriteit zou moeten zijn, breedtesport natuurlijk wel. Deze motie kon helaas niet op voldoende instemming rekenen.

Het rapport (zie hieronder als bijlage bij de nota van B&W) dat op 16 januari is besproken is wat GroenLinks betreft een onzorgvuldig rapport. Er is bijvoorbeeld geen ‘hoor en wederhoor’ gepleegd, niet binnen het gemeentehuis maar ook niet bij stichting ETO (zie ook de antwoorden op de informatieve vragen hieronder). Uit het rapport komen dezelfde zorgpunten naar voren die GroenLinks in 2015 al heeft benoemd. Het scenario voor een ander toekomstperspectief waarbij het stadion geschikt zou worden gemaakt voor alleen breedtesport is niet onderzocht.

In het debat heeft GroenLinks de zorgpunten uit 2015 nogmaals herhaald en nogmaals verzocht om het scenario te onderzoeken waarbij er het stadion wordt aangepast en er alleen honkbal als breedtesport wordt bedreven en het complex ook geschikt wordt gemaakt voor andere doeleinden. De wethouder gaf in het debat aan dat er nogmaals een onderzoek zal plaatsvinden naar de exploitatie van het honkbalstadion, en dat de resultaten daarvan op korte termijn aan de gemeenteraad zullen worden toegezonden.

Wordt vervolgd dus, we houden u op de hoogte.