fietsknelpuntenboek van GroenLinks
De discussie over fietsknelpunten werd (wederom) actueel n.a.v. de vragen van GroenLinks over de bereikbaarheid van Albert Heijn. Daarover kregen we erg veel reacties van burgers. GroenLinks heeft daarom een oproep in de krant geplaatst: “blijkbaar leeft het onderwerp erg, wilt u ons helpen met het maken van een inventarisatie”. Op deze oproep zijn veel reacties gekomen: meer dan 80 mensen namen de moeite om te reageren, digitaal of op papier, en bijna allemaal met een lijstje punten.
Er wordt veel gefietst door de inwoners van deze gemeente. GroenLinks vindt dat een belangrijk feit. Maar wij denken ook dat het meer en beter kan. Fietsen is tenslotte een goede, schone en gezonde manier van verplaatsen, zowel naar het werk als recreatief. En een goedkope mogelijkheid om bij te dragen aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Laten we het fietsen als gemeente zo goed mogelijk faciliteren.
Een flink aantal mensen geeft aan dat er al veel goed geregeld is voor de fiets in deze gemeente, dat de gemeente wat dat betreft positief afsteekt bij een buurgemeente als Amsterdam. Dat is mooi, dat mag gezegd. Wij citeren:
“Erg mooi en veilig het fietspad langs de Pabstlaan”, “Goed dat de fietstoplichten langs de van Heuven Goedhartlaan voor fietsen op groen gaan zonder dat je op de knop hoeft te drukken.”, “Prachtig fietspad langs de dijk naar Rijsenhout!!!!”, “Beter onderhoud dan in Amsterdam.”
Maar, er valt uiteraard nog het een en ander te verbeteren.
Wij hebben knelpunten voor u geïnventariseerd. De post die wij over dit onderwerp ontvingen vindt u in de bijlage. We hebben in dit knelpuntenboek geprobeerd de inbreng van de bewoners zo goed mogelijk recht te doen, maar pretenderen niet volledig te zijn. We hebben er een aantal voorbeelden uitgelicht, en die gerangschikt naar thema. In de achterliggende brieven vindt u nog véél meer inspiratie!
Daarnaast hebben we gezocht naar een vorm die actie stimuleert: haal de vlaggen van de kaart, wij komen af en toe even kijken hoe het er mee staat!
De talrijke opmerkingen over de verkeersremmende maatregelen op het fietspad bij de recreatieplas Toolenburg laten we in het knelpuntenboek buiten beschouwing. Dat knelpunt is voldoende aan de orde geweest, maar nog steeds niet voldoende verholpen.
Extra aandacht vragen wij voor de in deze gemeente sterk in opmars zijnde scootmobiel: zich kunnen verplaatsen met dit vervoermiddel stelt andere eisen aan de fietspaden en de inrichting van de openbare weg. Kunt u daar actief een anticiperend beleid op ontwikkelen? Wij zullen in de toekomst regelmatig informeren naar hoe het daarmee staat!
Het feit dat fietsers die van rechts komen voorrang hebben, ook op auto’s, zit nog niet bij iedereen tussen de oren. Het is niet per definitie een gemeentelijke taak maar wellicht toch verstandig om aan zo’n onderwerp, bv in de gemeentekrant, eens aandacht te besteden?
Tot slot heeft een aantal inzenders ons gewezen op de overlast die voetgangers, automobilisten en fietsers van fietsers ervaren: wij roepen iedereen op zich wat dat betreft wat socialer te gedragen en wij vragen u, als handhaver in deze gemeente, de mensen daar vaker op aan te spreken. Maar wij beschouwen dit ook als een onderstreping van het door ons gemaakte punt: zorg dat fietsers en voetgangers zoveel mogelijk van gescheiden routes gebruik kunnen maken, zodat ze elkaar ook minder in de weg hóeven zitten.
Een flink aantal knelpunten betreft provinciale fietspaden. Dit betreft vaak de fietspaden die gebruikt worden voor woon-werk fietsverkeer. Iets wat we als gemeente zeker willen stimuleren. Dan moeten we ook dit fietsverkeer aantrekkelijk maken: goed onderhouden doorlopende fietspaden zijn een vereiste. Wij nemen aan dat u hierover contact opneemt met uw collega in Haarlem.
Tijdens de begrotingsraad op 11 november 2005 heeft GroenLinks een motie ingediend waarin het college wordt opgedragen om:
1. naar analogie van de reserve Korte Termijn Bereikbaarheid een bedrag van € 250.000 in
te stellen als reserve Korte Termijn Fietsbereikbaarheid;
en 2. in 2006 voorstellen te ontwikkelen voor de besteding van deze reserve en deze ter besluitvorming voor te leggen aan de Raad.
De motie is door een ruime meerderheid van de raad aangenomen, wat onderstreept dat het oplossen van fietsknelpunten een breed gedragen wens vanuit de gemeenteraad is. GroenLinks hoopt dat deze inventarisatie daarbij een stimulerend en inspirerend hulpmiddel is.
Wij hebben de meest concrete suggesties geselecteerd en onderverdeeld onder de noemers:
1 – veiligheid
2 - beheer en onderhoud
3 - reguleren
4 – fietsplezier
5 – vreemde zaken
Daarbij staan de klachten, kort verwoord, opgesomd. De uitgebreidere omschrijving, en mogelijke oplossingen zoals gesuggereerd door de indieners, kunt u lezen in het bijgaande document, de nummers achter de knelpunten verwijzen naar de betreffende brief/brieven.
De topknelpunten zijn wat ons betreft:
1. wat betreft veiligheid: de kruising Prins Hendriklaan - burgemeester v/d Willigenlaan richting winkelcentrum: een zeer onoverzichtelijke, gevaarlijke kruising;
2. wat betreft onderhoud: de hele parallelle Kruisweg tussen Hoofddorp en Aalsmeer verkeert in slechte tot zeer slechte staat;
3. wat betreft onderhoud: de kwaliteit van het hele fietspad langs Hoofdweg Oostzijde en onder het viaduct van de A44 over de Hoofdvaart richting Sassenheim is erg slecht;
4. wat betreft het reguleren van het fietsverkeer: Hoofddorp centrum (waar ook erg veel mondelinge reacties over zijn binnengekomen);
5. het fietsvoorrangsbeleid: mensen willen ,ook als fietsers, anderen voorrang geven wachten voor een stoplicht mits de situatie “eerlijk is”. Dat betekent dat de het wachten voor een stoplicht in verhouding moet zijn tot de wachttijd van andere weggebruikers, dat degene die het eerst op een knop drukt of op een lus staat eerst moet kunnen doorrijden en dat er zo min mogelijk uitzonderingen op de algemene regel ‘fietsers van rechts hebben voorrang’ gemaakt moeten worden.
Sommige knelpunten zijn simpel op te lossen “De letter N toevoegen op een bestaand fietsbord en u hebt een bewegwijzerde route naar Floriande”, andere knelpunten vergen meer inspanning, geld of strategie. Genoeg inspiratie en mogelijkheden tot verbetering:
Laat zien dat u de fietsers, met hun klachten en suggesties, serieus neemt!
- 1 - Verkeersveiligheid: plekken waar de huidige inrichting van de ruimte onnodig gevaarlijke situaties veroorzaakt
1 . De kruising van het fietspad over de Geniedijk met de Rijnlanderweg: onoverzichtelijk (1)
2 . Veeroosters in het fietspad over de Geniedijk tussen het NS station en de Aalsmeerderdijk: in de bocht (1,76)
3 . kruising Hoofdweg Oostzijde en de Tweeduizend El: stoeptegels i.p.v. asfalt (1)
4 . De Luit: heel smal fietspad (1,40)
5 . Een vreemde knik in het fietspad bevindt zich voor de net nieuw aangelegde fietsbrug over de Ringvaart bij de Bosrandweg (Amstelveen) (1)
6 . Fietsen van Graan voor Visch naar het centrum via de Hoofdweg Oostzijde (2)
7 . Oversteek Leenderbos ter hoogte van Liesbos (7)
8 . Oversteek Rijstvogelstraat in Badhoevedorp (8)
9 . Kruispunt Schipholweg - Sloterweg: als men wacht op het stoplicht staat men dwars op het doorgaande fietspad en mensen die van andere kant komen zien niet wat er aan komt (8,71)
10 . Ringdijk vanuit Rijsenhout: hier is een suggestiestrook aangelegd waar veel auto’s op geparkeerd worden (12)
11 . Vanuit Burgerveen richting Nieuw-Vennep (Venneperweg): fietsers moeten zonder verkeerslicht vóór het viaduct oversteken, de borden die de overige verkeersdeelnemers moeten waarschuwen, zijn slecht geplaatst en geven niet de bescherming die nodig is (12)
12 . kruispunt N201 van Heuven Goedhartlaan: onoverzichtelijk (13)
13 . de kruising Prins Hendriklaan - burgemeester v/d Willigenlaan richting winkelcentrum: zeer onoverzichtelijk door beukenhaag (17,45,48,76)
14 . Rotonde Graan voor Visch – Nieuweweg: zodanig aangelegd dat bij elke zijweg de suggestie wordt gewekt dat de fietser van de rotonde afslaat; het fietsgedeelte afgescheiden met hoge trottoirbanden waar men gemakkelijk achter blijft haken en een betonnen, ongemarkeerde bijna onzichtbare, bolle afscheiding tussen voetgangers- en fietsersdeel (18,72)
15 . De ventweg langs de N201(Kruisweg), net voor Schiphol Rijk: fietser moet/mag dan gebruik maken van de berm waarin (dmv wat losse steentjes met een breedte van ca 30 cm) een klein strookje gecreëerd is, levensgevaarlijk (19,20, 67)
16 . Vanuit Abbenes het fietspad langs Hoofdvaart oost in zuidelijke richting en in de richting van de Kaagbrug (Sassenheim), ter hoogte van de A44 onder het viaduct door: onduidelijke situatie en voorrang wordt door automobilisten niet verleend (27)
17 . automobilisten die vanaf de Kruisweg de parallelweg op gaan houden geen rekening met de daar rijdende fietsers (Hoofddorp centrum nabij Beyerinckstraat) (29)
18 . randweg om de Noord richting de Oude Aalsmeerseweg: aan het eind van dat fietspad moet je als fietser van links naar rechts wat gevaarlijke situaties oplevert (29)
19 . Ten zuiden van de Kruisweg (N201) tussen het nieuwe Spaarne ziekenhuis en de brug over de Ringvaart bij Cruquius: erg druk fietspad te smal voor gebruik in twee richtingen (30)
20 . Kruisweg: gevaarlijke oversteek naar het fietspad t.h.v de wereldwinkel (37)
21 . Hoofdvaart: vanaf de IJweg kan men gebruik maken van het fietspad dat langs de A5 maar dat fietspad sluit niet aan op het fietspad dat langs de oostzijde van de Hoofdvaart loopt waardoor men 800 meter over de weg moet fietsen (1,39)
22 . het kruispunt Weg om de Noord/Van H.Goedhartlaan (bij de brandweer, verpleegtehuis Bornholm): levensgevaarlijk voor fietsers om over te steken omdat de stoplichten te zo kort op groen staan voor fietsers (46, 14)
23 . Waddenweg nr. 11, tijdelijke schoollocatie van Klavertje vier: hier ontbreken zebrapaden (52, 79)
24 . Fietsen vanuit de Gandhistraat naar de Lutulistraat de Paxlaan over: levensgevaarlijk omdat de kruising dwars overgestoken moet worden naar het aparte fietspad naast de weg, fietsers moeten daar een heel vreemde slinger maken (53)
25 . Badhoevedorp: kruising Zeemanlaan met Sloterweg, ter hoogte van Boetiek-in gevaarlijk voor fietsers (55,70)
26 . Parallelweg v.d. Kruisweg, vanaf Hoofddorp tot aan McDonalds: verkeer richting Schiphol moet op de rijbaan, alwaar bussen vlak langs je heen scheren (67)
27 . Er ontbreekt een fietspad naast de Kromme Spieringweg naar Zwanenburg. (68)
28 . Kruispunt IJweg en Leenderbos/Altenburg Hoofddorp: automobilisten remmen af voor verkeersdrempels waardoor het lijkt of ze voorrang geven aan de kruisende fietsers, een verwarrende situatie, want de auto’s hebben voorrang. (de verkeersdrempel voorzien van haaientanden?) (73)
- 2 - Beheer en onderhoud: plekken waar beheer en onderhoud van bestaande fietspaden knelpunten of ergernissen veroorzaakt.
1 . De kwaliteit van het hele fietspad langs Hoofdweg Oostzijde en onder het viaduct van de A44 over de Hoofdvaart richting Sassenheim: erg slecht (3,47,74, 68,80). Tevens is het fietspad langs de A44 zelf erg slecht.
2 . Het stuk vanaf 't Kabel (de rotonde) tot aan het viaduct over de snelweg: wortelgroei onder het asfalt (3)
3 . Het fietspad langs de Bennebroekerweg: veel kuilen en gleuven in het wegdek (4,24)
4 . Badhoevedorp: het fietspad tussen de Röntgenstraat en de Schipholweg: grote gaten tussen de tegels (5)
5 . Badhoevedorp: slecht wegdek op de Nieuwemeerdijk thv de Sloterweg (5)
6 . Badhoevedorp: fietspad Hoofdweg Oostzijde: op diverse plekken met klinkers gaten in asfalt gedicht (11)
7 . Badhoevedorp: kruising Hoofdweg Oostzijde – Schipholweg: struiken over het fietspad (11)
8 . Pax, fietsersdoorsteek van de Dunantstraat naar de Bernadottestraat: boomwortels maken van het asfalt tot een enorm wasbord (11)
9 . Hoek Rijnlanderweg fietspad richting Hoofddorp: tegels liggen op sommige plekken te ver uit elkaar en de trottoirbanden die de afscheiding vormen tussen weg en fietspad zijn gevaarlijk (13)
10 . Fietspad Lisserweg tussen de IJweg en de Hoofdweg m.n. bij de Olmenhorst: een wasbord (15)
11 . De hele parallelle Kruisweg tussen Hoofddorp en Aalsmeer: slechte staat (16,17,24, 64)
12 . Fietspad langs de Paxlaan (vlak voor de Wilsonstraat): water blijft staan (18)
13 . Aansluiting fietspad langs IJweg op de Fanny Blankers-Koenlaan: een diagonale gleuf in het fietspad scheidt tegels van het asfalt (18)
14 . Fietserstunnel bij Femina Mullerstraat: regenwater kan niet weg (21)
15 . Randweg om de Noord richting de Oude Aalsmeerseweg: stevig hobbelend fietspad (29)
16 . Fietspad tussen Nieuw Vennep en Abbenes: beroerde kwaliteit (34,35,47)
17 . Prins Hendriklaan - Burg. van Willigenlaan: oversteek voor fietsers bij de Dik Tromhal is heel slecht te overzien door de overmatige begroeiing (36)
18 . Sloterweg, m.n.l tussen Havikstraat en Burg. Amersfoordtlaan rode fietsstroken zeer slecht te berijden, (54)
19 . Fietspad van Heuven Goedhartlaan, aan de kant van Graan voor Visch, tussen het politiebureau en het NS station: grote, diepe dwarsscheuren in het rode asfalt, boomwortels, soms met hoog opstaande "kraters". (60,67)
20 . fietspad vanaf de Rijnlanderweg tot het viaduct over de A4 vooral vlak bij de A4: hobbels in het fietspad. (74)
- 3 - Reguleren en handhaving: plekken waar mbv bewegwijzering, bebording en handhaving knelpunten en ergernissen kunnen worden verholpen
1 . Fietspad kruising Hoofdweg Oostzijde en de Tweeduizend El: fietsers moeten midden in de polder voorrang verlenen. (1)
2 . Kruising van de Schipholweg en de Amsterdamse baan (oprit A9): verkeerslichten, geplaatst waardoor de fietser die vroeger gewoon voorrang had nu altijd te lang moet wachten. Waarom bv geen sensoren in het asfalt geplaatst? (1)
3 . Idem wat betreft de geplaatste verkeerslichten op de kruising van de Schipholweg en de Pa Verkuyllaan in Badhoevedorp. (1)
4 . Kruispunt tussen de Rijnlanderweg en de Kruisweg: wachttijd voor het verkeerslicht om de Kruisweg over te steken wel heel erg lang. (1)
5 . Kruising tussen de Aalsmeerderweg en de Kruisweg parallelbaan: fietsers moeten lang wachten en vanuit Hoofddorp komende alweer de Kruisweg oversteken. Vanuit Aalsmeer kan men bij druk verkeer (elke dag) het kruispunt alleen bereiken door heel lang te wachten achter de rij wachtende automobilisten of deze links in te halen want deze geven rechts geen ruimte.(1)
6 . Oversteek Kruisweg ter hoogte van de Aalsmeerderdijk: wanneer men vanuit Rijsenhout over de Aalsmeerderdijk komt kan men, als de wachtende auto’s niet op het fietspad staan, het verkeerslicht aan de rechterkant nemen. De wachttijd voor dit verkeerslicht is echter zeer lang. Een betere en snellere optie is om de Aalsmeerderdijk over te steken aan de linkerkant van de weg als “voetganger” wat niet de bedoeling is maar waar het stoplicht sneller reageert (1)
7 . Fietspad langs de Bennebroekerweg: op de kruising Bennebroekerweg /Rijnlanderweg: verkeerslichten geplaatst die werken volgens het principe wie het eerst komt wie het eerst maalt, wat leidt tot enorm opgelopen wachttijden. (4)
8 . Het Anemoonpad (fietspad tussen Lijnden (Q4) en de Anemoonlaan): onveilig door bromfietsen (5)
9 . Edisonstraat: fietsers vanaf de Kamerlingh Onneslaan zijn slecht zichtbaar door in bocht geparkeerde auto’s (5)
10 . Kruising Hoofdwegen - Vijfhuizerweg: verkeerslichten kunnen beter afgesteld worden (11)
11 . Havikstraat (tussen Leeuwerikstraat en Burgemeester Amersfoordtlaan): combinatie van parkeren van auto's en fietsen niet mogelijk als er een andere auto rijdt, de fietser moet tussen de bosjes duiken. (5)
12 . Sloterbrug: afstellen van stoplichten in een meer groene golf voor de fietsers (5)
13 . Laatste stukje Burgemeester Amersfoortlaan in Badhoevedorp (richting brug & molen van Sloten): smal, met veel auto's al dan niet noodgedwongen half of geheel op fiets(suggestie)stroken waardoor veel fietsers voor het voetpad kiezen (11)
14 . Bromfietsers en scooters op fietspaden waar dit beslist is verboden, duidelijke bebording is daarbij noodzakelijk (15,26)
15 . kruispunt Hoofdvaart - Burg. Pabstlaan: onnodig lange wachttijden bij verkeerslichten (16,18,19,23,37,41,43,61)
16 . Opaallaan bij de van de Heuven Goedhartlaan: stoplichten erg krap afgesteld (22)
17 . kruispunt bij het Rosenholmpad en het Kelloggspad: een bord dat fietsers van rechts hier voorrang hebben zou kunnen helpen waar nu het ‘recht van de brutaalste’ geldt (25)
18 . Hoofdweg - Burg. van Stamplein: stoplichten zijn gericht op auto’s en voetgangers, fietsers kunnen niet oversteken zeker nu het bruggetje over de Hoofdvaart niet aansluit (41)
19 . de tijdelijke fietsbrug over de Hoofdvaart bij Dirk van den Broek: bij het stoplicht moeten fietsers ontmoedigend lang wachten, er is geen drukknop (liefst gekoppeld aan een voorrangsregeling voor fietsers) (57)
20 . Rozenburg, richting Hoofddorp: fietsers-verkeerslicht is weggehaald. (67)
21 . Kruisweg; fietsers-oversteek ter hoogte van benzinestation: fietser moet twee keer apart op knop drukken, twee stoplichten zijn niet op elkaar afgestemd, een verraderlijke situatie (67)
22 . Vijfhuizerdijk: de sicanes ter hoogte van de brug over de ringvaart: wanneer het tegemoetkomende verkeer voorrang heeft mogen de fietsers doorrijden maar dat is soms levensgevaarlijk vanwege het feit dat de tegemoetkomende auto's je erg dicht passeren. Suggesties: het versmallen van de (brede) stoep waardoor de fietsstrook breder kan worden en een doorgetrokken streep aan waar de auto's niet over mogen (78)
23 . Bennebroekerdijk: de chicanes ter hoogte van de brug over de Ringvaart. Indien een auto het tegemoetkomend verkeer voorrang moet geven moet de fietsstrook vrijgehouden worden. Het bord dat aangeeft "fietsstrook vrijhouden voor fietsers" staat verkeerd en moet vóór de chicane worden geplaatst zodat automobilisten het kunnen zien. (78)
24 . Stoplichten kruising Kruisweg/Cruquiusdijk: autoverkeer op de Kruisweg heeft 2 à 3 keer groen licht voordat de fietsers aan de beurt zijn (78)
25 . Hoofddorp, Kruising Hoofdweg-oost ter hoogte van het politiebureau: er is geen stoplicht voor fietsers die rechtdoor willen (78)