Tijdens de ledenvergadering van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) over het Bestuursakkoord vandaag heeft een zeer ruime meerderheid van de gemeenten aangegeven tegen de plannen uit de paragraaf 'werken naar vermogen' te zijn. GroenLinks Haarlemmerliede is erg blij dat in ieder geval aan de plannen omtrent de sociale werkplaatsen geen doorgang zullen vinden.

Door de stemming is feitelijk het hele bestuursakkoord afgewezen, omdat het onderhandelaarsakkoord alleen in zijn geheel aangenomen (of afgewezen) kan worden. Er is nog onduidelijkheid over hoe het nu verder gaat. Minister Donner heeft aangekondigd gewoon door te gaan met zijn plannen. Annemarie Jorritsma, voorzitter van de VNG, heeft aangegeven dat dat volgens haar niet kan.

GroenLinks Haarlemmerliede maakte zich, behalve over de plannen met betrekking tot de sociale werkvoorziening, ook ernstig zorgen over andere delen van het Bestuursakkoord. Ook de jeugdzorg en de AWBZ worden met het plan namelijk gedecentraliseerd richting de gemeenten, maar het noodzakelijke budget om de plannen zorgvuldig uit te kunnen voeren ontbreekt. GroenLinks-raadslid Maarten van der Laan: "Daardoor dreigen juist kwetsbare mensen de dupe te worden van deze decentralisatie, die vooral ook een bezuiniging van een kleine €2 miljard is. Hopelijk wordt er dooronderhandeld tussen de VNG en het Rijk, zodat in ieder geval de plannen voor de sociale werkplaatsen aangepast worden".

Voorafgaand aan de vergadering van de VNG van 8 juni was al duidelijk dat een groot deel van de Nederlandse gemeenten zich niet kon vinden in het deel van het Bestuursakkoord over de sociale werkplaatsen. Een dergelijke motie van GroenLinks Haarlemmerliede op 31 mei haalde in onze gemeente helaas geen meerderheid, ondanks steun van D66.

Het bestuur van de VNG bracht op 8 juni een voorstel in stemming om het bestuursakkoord te steunen, minus de paragraaf 'Werken naar vermogen' die onder andere over de sociale werkplaatsen gaat. De wethouders van 86.6% van de 418 Nederlandse gemeenten konden instemmen met dit voorstel.