GroenLinks heeft tijdens de raadsvergadering van donderdag 26 januari alle andere politieke partijen er van overtuigd dat in het Deltaplan Bereikbaarheid veel meer ruimte moet komen voor het Openbaar Vervoer en de fiets.

Persbericht

Het door GroenLinks ingediende amendement werd unaniem aangenomen. “In het Deltaplan Bereikbaarheid vinden wij het heel belangrijk dat meer mensen de keuze kunnen maken om in plaats van de auto met de fiets of met het Openbaar Vervoer te reizen. Ook hechten wij er belang aan dat de gemeenteraad de regie houdt op de verdere invulling en uitvoering van het Deltaplan Bereikbaarheid.” aldus raadslid Ronny Soehawan.  “De raad kan nu elk jaar opnieuw beslissen over de planning en de financiering van het uitvoeringsprogramma.”

In het oorspronkelijke voorstel werd bijna alleen maar aan de auto gedacht, terwijl er heel veel mensen in Haarlemmermeer wonen (ouderen en jongeren) die afhankelijk zijn van het Openbaar Vervoer en de fiets. Dit bleek namelijk uit de participatierondes waarin de inwoners van Haarlemmermeer heel duidelijk aangaven dat er op dit moment nog onvoldoende aandacht is voor de gebruikers van de  fiets, Openbaar Vervoer en voetgangers.  Dat fietsers er bekaaid vanaf kwamen bleek ook uit het onderzoek van de Fietsersbond (Fietsbalans). “GroenLinks zal  blijven bewaken dat wat we nu met de raad hebben afgesproken over de doelstellingen voor het OV en de fiets, ook echt wordt behaald.” besluit Soehawan.