De motie vreemd die GroenLinks op 10 november heeft aangekondigd naar aanleiding van het definitief vastleggen van de Spijkerboorroute is donderdag 24 november door de gemeenteraad unaniem aangenomen. In deze motie wordt het college opgeroepen verschillende acties te ondernemen om de hinder van het vliegverkeer over de vaste bochtstraal van de Spijkerboorroute zoveel mogelijk te beperken.

Op initiatief van GroenLinks heeft de gemeenteraad tijdens een raadssessie met het college gesproken over de definitieve invoering van de CROS Pilot 3b ofwel het definitief vastleggen van de Spijkerboorroute.  Raadslid Nicole Mulder van GroenLinks Haarlemmermeer kondigde aan het einde van de sessie aan op de raadsvergadering van 24 november jl. een motie vreemd te zullen indienen en kreeg hierbij vervolgens ook de steun van de fracties VVD en PvDA als mede indiener van de motie.

De motie roept het college op om met de betrokken regionale en lokale overheden en de luchtvaartpartijen in gesprek te gaan om te kijken of in ieder geval het vliegend vrachtverkeer over de Spijkerboorroute beperkt kan worden. Ook wordt het college gevraagd binnen het bestaande gezondheidsbeleid opdracht te geven tot het uitvoeren van een specifiek gezondheidsrisico-onderzoek voor de wijk Floriande en dit toe te spitsen op de effecten van Schiphol en de (gebundelde) uitvliegroute. Daarnaast dient opnieuw en blijvend aandacht gevraagd te worden de vaste bochtstraal in de Spijkerboorroute te optimaliseren/verbeteren zodat minder inwoners van onze gemeente hinder van het vliegverkeer ervaren. Dit zou moeten plaatsvinden in CROS verband, de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol, waarin bewoners, regionale en lokale overheden en luchtvaartpartijen zijn vertegenwoordigd.  De motie roept het college tenslotte ook nog op om de raad te informeren over de voortgang en de resultaten van de gevraagde acties. ‘ Waar het uiteindelijk om gaat is dat de gemeente zich blijft inzetten om de belangen van haar inwoners in het kader van de ontwikkeling en exploitatie van Schiphol zo goed mogelijk te kunnen behartigen’,  aldus raadslid Nicole Mulder.

Tevens heeft GroenLinks bewerkstelligd dat een raadssessie zal plaatsvinden over de herbenoeming van de bewonersvertegenwoordiging in het CROS.  Een verzoek hiertoe kreeg voldoende steun van de andere politieke partijen. De sessie zal op 1 december plaatsvinden.