Gisteravond sprak de gemeenteraad over de nota: Vaststellen IT-strategie in het kader van het Huis van de Haarlemmermeer.
Haarlemmermeer wil voor haar inwoners en ondernemers een moderne, open en duurzame overheidsinstelling zijn. Huidige ontwikkelingen vragen ook hierom. Denk bijvoorbeeld aan de verschuiving van de verzorgingsstaat naar een (lokale) participatiesamenleving, met een grotere mate van zelfredzaamheid en ruimte voor maatschappelijk initiatief. Maar ook de wens tot deregulering en verdergaande digitalisering van de dienstverlening (e-Overheid): op maat toegesneden 24/7 dienstverlening.
We zijn een gemeente die continu in contact staat met haar inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners. Waarbij we ruimte bieden voor meedenken, meepraten, meedoen en meebeslissen. Medewerkers worden steeds meer zelfsturende professionals en krijgen meer ruimte en verantwoordelijkheid om eigen keuzes en afwegingen te maken.
Er wordt meer gevraagd van eigen expertise en persoonlijke inbreng, om met beschikbare ondersteunende informatie de juiste besluiten op de juiste momenten te kunnen nemen. Dit alles betekent ook een andere manier van aansturen, namelijk meer gericht op coördinatie en zelf-regie (resultaatgericht). Niet als doel op zich, maar om van grotere (meer)waarde te zijn voor de Haarlemmermeerse samenleving.