Een flink deel van de Gemeenteraad, de burgemeester, pers, gespreksleider en een aantal leden van de Griffie, voeren met m.s. 'De Succes' door de Ringvaart. Er werd gediskussieerd met de bewoners van de plaatsen waar werd aangelegd: Binnen-/Buitenkaag, Buurtschap Vredenburg/Burgerveen en ORA (Aalsmeerderbrug, Oude Meer, Rozenburg). Bij elke lokatie werden zij opgewacht door bewoners die het gesprek aan wilden. De aanwezigen uitten tevedenheid over het initiatief en de getoonde interesse in wat de bewoners van de kleine(re) kernen bezighoudt.

De GroenLinks-vertegenwoordigers gingen met een lange lijst te ondernemen akties weer naar huis.

De grote gemene deler was in de eerste plaats de enorme prijsverhoging van de pacht die Hoogheemraadschap Rijnland de bewoners aan de Ringdijk heeft opgelegd. Hoewel geen partij in deze steunen de raadsleden de bewoners in hun strijd voor een rechtvaardiger belasting. De raadsleden zegden toe alles wat in hun macht ligt te doen om de bewoners te ondersteunen.

Een ander heikel punt was het verkeer op de Ringdijk: zwaar (vracht)verkeer dat door de kernen dendert, zich niet houdend aan de 30km-zones, personenvervoer dat in slalom en met zo hoog mogelijke snelheid de 30km-barrieres 'neemt', het parkeren van werknemers uit Binnenkaag in Buitenkaag, het onduidelijk parkeerbeleid langs de dijk in het algemeen (waar wel en waar niet) en waarom parkeren langs het water wel mag en wandelen niet, het aan de verkeerde kant (tegen het verkeer in) rijden bij rotondes en vooral het gebrek aan handhaving, zorgde voor verhitte debatten aan de dijk.