In Den Haag werd op 30 mei 2006 door honderden mensen geprotesteerd tegen het besluit van het Kabinet de conclusies en aanbevelingen van het evaluatierapport van de Commissie Everdijk te negeren en de luchthaven Schiphol voor de zoveelste keer te laten uitbreiden en tegelijkertijd de regels 'flexibel'te hanteren. GroenLinks Haarlemmermeer was er bij.

De petitie die werd aangeboden.

Ruim 1,9 miljoen meldingen van vliegtuigoverlast, een topje van de ijsberg.

Om precies te zijn: we verwachten dat, sinds de opening van de Polderbaan, er vandaag (30.05.06) voor de twee miljoenste*)  keer hinder door vliegverkeer wordt gemeld. De regering negeert deze berg van hindermeldingen die slechts het topje van de ijsberg zijn. Het gaat om meer dan 300.000 slaapverstoorden en meer dan 400.000 ernstig gehinderden.

Het wantrouwen jegens de overheid is groter dan ooit, nu het kabinet plannen heeft ontvouwd om Schiphol te laten groeien naar 600.000 vluchten per jaar en op langere termijn nog veel meer! Echte hindercijfers worden ontkend en vervangen door de Haagse werkelijkheid. Het kabinet kiest slechts voor de belangen van Schiphol. Daarmee negeert de overheid de burgers en verzaakt ze haar zorgplicht jegens diezelfde burgers!

U, als kamerleden, heeft de mogelijkheid om dit falend overheidsbeleid een halt toe te roepen!

Wij, De Gezamenlijke 19 Platforms en Milieudefensie, verlangen het volgende:

1. Het buitengebied dient, zoals beloofd, afdoende beschermd te worden. In dat gebied dienen handhavingpunten te komen ter plaatse van woongebieden, conform het advies van de CDV.

2. Het salderen, dat tot 15% meer overlast veroorzaakt, moet van tafel. Met dit voorstel breekt de overheid immers de eerdere belofte dat bestaande grenswaarden keihard zijn.

3. Het Totaal Volume Geluid (TVG) moet gehandhaafd blijven. De huidige TVG grenswaarde dwingt Schiphol in de toekomst stiller te vliegen. Het is dan ook een toekomstgarantie voor de bescherming van de omwonenden.

4. Er dienen wettelijke beschermingsmaatregelen genomen te worden. Een convenant zonder wettelijk kader is alleen maar een verzameling goede voornemens. Die tijd hebben we gehad.

5. Omwonenden dienen beter beschermd te worden tegen luchtverontreiniging en de onveiligheid die inherent is aan de nabijheid van Schiphol. Ook Schiphol dient zich te houden aan Europese normen voor luchtkwaliteit.

6. Schiphol moet een kwaliteitsluchthaven zijn in plaats van een kwantiteitsluchthaven.

7. Groei van de sectoren low cost carriers en vrachtvliegtuigen moet worden ontmoedigd. Zij veroorzaken veel hinder en dragen niet bij aan het "Mainportconcept" van Schiphol.

8. Het beleid moet gericht zijn op de hoogste toegevoegde waarde van Schiphol aan de economie van Nederland. Dit stijgt uit boven het directe belang van Schiphol als exploitant van start, landingsbanen, vastgoed en parkeerterreinen.

9. Geen (nacht)vluchten tussen 23.00 - 07.00 uur. Luchtvaartgeluid stoort en maakt ziek.

10. Vliegroutes en -procedures voor zowel uitgaand al inkomend vliegverkeer aanpassen voor minimale hinder en risico. Aanpassingen dienen wetenschappelijk en onafhankelijk onderbouwd te worden. Vrijgeven van ruimte in de lucht alleen onder strikte voorwaarden en na verkregen goedkeuring van betrokken omwonenden.

11. Milieuwinst komt niet, zoals nu, alleen toe aan Schiphol, maar ook aan de omwonenden.

30 mei 2006, de gezamenlijke 19 Platforms

*) onze prognose, gebaseerd op gegevens CROS.

Vereniging Geus Aalsmeer Aalsmeer

Platform Leefmilieu Regio Schiphol (o.a. SWAB) Amstelveen

Platform Vliegoverlast Amsterdam Amsterdam

Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer Amsterdam

Platform Vliegoverlast Assendelft Assendelft

Platform Vlieghinder Regio Castricum Castricum

Werkgroep Luchtruim IJmond Noord Heemskerk

Werkgroep Vliegtuigoverlast Heemstede Heemstede

Milieucontact Heiloo Heiloo

Bewonersvereniging Hoofddorp-Noord Hoofddorp

Platform Vliegoverlast Zaanstad Krommenie

Platform Vliegoverlast Oostzaan

Platform Vliegoverlast Schermer Schermer

Dorpsraad Spaarndam Spaarndam

Platform Uithoorn Uithoorn

Platform Velsen Overlast Schiphol Velsen

Dorpsraad Wijk aan Zee Wijk aan Zee

Studiegroep Zwanenburg Zwanenburg

Dorpsraad Zwanenburg-Halfweg Zwanenburg

19 Bewonersplatforms & MilieuDefensie

DIE HINDER MOET MINDER