Na een inleiding van Roy Staal (bestuurslid GroenLinks Haarlemmermeer) over de neoliberale kijk op economische groei en de vele (bredere) alternatieven. Zijn in dialooggroepen verschillende stellingen besproken en vervolgens plenair gediscussieerd. Centraal bij de stellingen stond de rechtvaardigheid.

De stellingen:

Rechtvaardigheid als uitgangspunt; weg van economische groei?

1. Het aanzienlijk verhogen van de OZB belasting is gerechtvaardigd om gemeente Haarlemmermeer klimaatbestendig in te richten

Gemeenten hebben weinig inkomsten, en weinig mogelijkheden om inkomsten te vergoten. Daarmee is er dus een perverse prikkel om dure woningen te bouwen, zodat de OZB inkomsten vergoot worden. Daarnaast is Haarlemmermeer duur voor verenigingen wat leidt tot een lager voorzieningenniveau. 

De OZB heeft geen directe relatie met het klimaat bestendig maken van Haarlemmermeer. Een alternatief zoals een vliegtax is passender om vliegen te remmen. Daarentegen is OZB een vermogensbelasting die de kloof tussen arm en rijk kleiner kan maken. Een ander alternatief is een hogere belasting als je niet meewerkt met duurzaamheidsmaatregelen.

2. Er moet een maximaal vermogen van € 1 miljoen worden ingesteld en Hoe veel mag de ceo van een bedrijf verdienen ten opzichte van de minst verdienende in het bedrijf? 

werken vanuit een intrinsieke motivatie voor de maatschappij i.p.v. intrinsieke motivatie van een graaicultuur.

Een maximaal vermogen van € 5 mln. lijkt passender, en dan kijkend naar vastgoed, rekeningen en beleggingen. Het effect op de huizenmarkt van deze maatregelen is plenair gediscussieerd en nog niet besloten. Aan de ene kant geeft het een maximaal aan waarin de huizenmarkt zich mag begeven en zal het een drukkend effect op de huizenmarkt hebben. Maar wat gebeurt er met huizen die meer dan € 5 mln. waard zijn en vertrekken eigenaren dan niet naar buitenland met vermogen.

De tweede stelling is omgedraaid. De minst verdiende krijgt minimaal 1/6e van het salaris van de CEO. Zo maak je een bonus voor de CEO of een grote salarisverhoging moeilijk aangezien het dat dan een bedrijfskundig vraagstuk wordt die de gehele kostenstructuur van een organisatie raken.

3. De gemeente moet de energiewelvaart gaan verdelen, dus gemeente bepaalt wie en waar zonnepanelen.

Gemeente moeten concrete doelen stellen op het totale energieverbruik, door zonnepanelen maar ook besparing (isolatie) of mobiliteit. Geschikte daken moeten gehuurd worden voor zonnepanelen en opbrengst ten gunste van het collectief. Vraag is dan wel of dit op vrijwillige basis lukt. Ook is het nog de vraag of de gemeente dit kan doen, of bijvoorbeeld bij energiebedrijven.

Daarnaast is bewustwording een belangrijk element voor dat energie van ons allemaal is en de opgave om te besparen.

4. De erfbelasting moet verhoogd worden naar dezelfde tarieven als de inkomstenbelasting

Breder perspectief van toepassing. Belasting heffen op:

  • financiële transacties/ consumeren
  • Vermogen/spaargeld/oppotten
  • korting op ‘’gewenste’’ investeringen
  • arbeid niet belast
  • basisinkomen voor iedereen
  • Erfenis is een financiële transactie en daarmee belastingplichtig als elk andere transactie.

5. CO2 beprijzen van vluchten op Schiphol, ook al kost dat 10.000 banen in Haarlemmermeer

  • Onder 1000 km (europa) extra belasten waar een goed alternatief is.
  • Inkomsten gebruiken voor nieuwe vormen van vervoer (trein/ elektrische auto)
  • Cultuur omslag benodigd van reizen/vakantievieren. Voor vakantie hoeft niet per se gevlogen worden. Drenthe is ook fijn i.p.v. barcelona
  • Extra vakantiedagen als je met trein reist kan een mogelijkheid zijn om extra reistijd op te vangen.
  • Minder hub functie
  • Banenverlies is niet ook werkgelegenheidsverlies, ook kijkend naar kwaliteit van banen. Maar daar niet te snel overeen gaan. Is voor individuen een ingrijpende gebeurtenissen, maar noodzakelijk voor algemeen belang (gezondheid/klimaat).
  • Daarnaast geeft vliegen ook internationale contacten en begrip. Ook familiebezoeken zijn erg belangrijk. Van belang is dus om af te wegen welke vluchten het waard zijn en welke vluchten we kunnen vervangen door alternatieven.
  • Willen wij het beste mensje van de klas zijn? Discussie over aanpakken als Europa of als Nederland de stap vooruit te zetten.