Het vertrekpunt van het nieuwe Parkeerbeleid van het college heeft veel stof doen opwaaien. Maar wat is dit vertrekpunt? En wat vindt GroenLinks hiervan?
Er is door het college een vertrekpunt vastgesteld om de richting van het parkeerbeleid aan te geven. Het vertrekpunt houdt in dat selectief parkeerbeleid wordt gehanteerd. Dit beleid streeft waar mogelijk naar een verlaging van het aantal parkeerplaatsen tot 80 – 100% van de landelijke norm.
We kunnen ons de vraag stellen waarom een ander parkeerbeleid noodzakelijk is. Hier zijn diverse redenen voor. De luchtkwaliteit is een probleem in de polder en de klimaatverandering met de daaraan verbonden risico's wordt inmiddels door iedereen erkend. "Iedereen vindt duurzaamheid belangrijk, behalve als ze er zelf iets voor moeten laten. Maar dat punt zijn we nu voorbij, we kunnen niet doorgaan op de ingeslagen weg", aldus Peter Boerman tijdens de debatavond op 31 maart jl. georganiseerd door de VVD.
Uiteraard is er geen sprake van automobilistje pesten. Het college hoopt onder meer door het aantal parkeerplaatsen te beperken dat meer mensen niet de auto zullen nemen, maar het OV of de fiets, de zgn. 'modal-split'. Dit is ook de wens van de raad.
Natuurlijk lukt dit niet door alléén het aantal parkeerplaatsen te beperken. Er zal gekeken moeten worden naar het totaalplaatje van mobiliteit. Welke maatregelen kunnen genomen worden op inwoners en bezoekers van de gemeente Haarlemmermeer te verleiden meer gebruik te maken van de fiets of OV? Hierbij valt te denken aan een nóg beter OV-net, betere fietspaden en fietsvoorzieningen, bedrijven ondersteunen vanuit de gemeente bij hun mobiliteitsmanagement.
Volgens de VVD is het collegevoorstel het ziekenhuis sluiten terwijl er te veel zieken zijn. Deze vergelijking gaat behoorlijk mank. Ziek zijn overkomt je namelijk, en een auto nu eenmaal niet. Misschien kun je een auto als een ziekte beschouwen, maar dat laten we dan maar aan de VVD. Waar het volgens GroenLinks omgaat, is het voorkómen dat mensen ziek worden. Het gaat om preventie, om gezondheidsbeleid. Het collegevoorstel gaat er dus om dat we een kleiner ziekenhuis gaan maken, omdat we er tegelijkertijd voor zorgen dat minder mensen ziek worden. Dit moeten we juist van harte ondersteunen.
Ook zijn auto's volgens de VVD een gegeven. Volgens GroenLinks moet je nog altijd betalen voor een auto, en worden alleen in tv-programma's auto's gegeven. Het kopen van een auto is een individuele keuze. Die keuze respecteren wij, maar het is wél een keuze met grote maatschappelijke consequenties. En dat rechtvaardigt dat wij als overheid daarin ingrijpen.
Het parkeerbeleid gaat niet alleen over het parkeren in winkelcentra zoals in Hoofddorp-Centrum.
De aanzet die het college, waar ook de VVD toebehoort, heeft gegeven voor het nieuwe parkeerbeleid geldt voor de hele Haarlemmermeer, maar vooral voor de nieuw te bouwen woonwijken en bedrijventerreinen. Het betekent dat per wijk en bedrijventerrein wordt gekeken hoeveel parkeerplaatsen noodzakelijk zijn, waarbij getracht wordt onder de landelijke parkeernorm te gaan zitten. Natuurlijk dient hiervoor een mobiliteitsbeleid opgesteld te worden, want alleen het aantal parkeerplaatsen verminderen werkt, ook in de ogen van GroenLinks, niet om het aantal autobewegingen te verminderen, maar is wél een goede aanzet. Het is niet uit te sluiten dat uiteindelijk ook voor bestaande wijken een mobiliteitsplan wordt opgesteld.
Ook ondernemers in Hoofddorp-Centrum (en andere winkelcentra) zouden hier blij mee kunnen zijn. Een winkelgebied dat beter bereikbaar is, waarbij weinig auto's op straat worden gezien, zowel rijdend als parkerend, wordt beter gewaardeerd door het winkelend publiek. Bezoekers van de winkelcentra zijn geneigd vaker te komen winkelen, zolang de bereikbaarheid goed is en het winkelen plaats kan vinden zonder al te veel auto's te ervaren. Ondernemers hebben er dus alle belang bij dat er een goed mobiliteitsbeleid wordt ontwikkeld, waar parkeerbeleid een onderdeel van is.
Zoals gezegd: het verminderen van het aantal parkeerplaatsen is een aanzet voor het nieuwe parkeerbeleid en geldt voor nieuwe woonwijken en nieuwe bedrijventerreinen. Volgens GroenLinks is dit een goed begin, maar zijn we er natuurlijk nog lang niet. Wat GroenLinks betreft wordt per wijk een mobiliteitsplan ontwikkeld. Overleg met bewoners, ondernemers en bedrijven dient plaats te vinden om er een goede wending aan te geven en om uiteindelijk tot gedegen mobiliteitsmanagement te komen.