Groenlinks heeft in het verleden altijd betoogd dat openstelling van de bussluis in tussen de Waddenweg en Deltaweg meer nadelen dan voordelen heeft. De grootste nadelen zijn in eerste instantie de veiligheid van de schoolkinderen en nog meer verkeersopstopping, door de aanzuigende werking van een opengestelde bussluis op autogebruikers.

Onze fractie realiseert zich ook dat zij niet in staat zal zijn om de besluitvorming over een proef met de openstelling tegen te houden.

 

Daarom vragen wij dat in een proef met openstelling expliciet rekening wordt gehouden met een aantal omgevingsfactoren. Zo willen wij dat voldoende aandacht is voor de mate van extra overlast die een dergelijke openstelling heeft voor de inwoners van de Leenderbos, de toename van sluipverkeer door Overbos, en vooral de mate van veiligheid van schoolgaande kinderen. Want in het raadsvoorstel wordt naar onze mening te makkelijk ervan uitgegaan dat de proef met openstelling louter voordelen heeft en dat de nadelen te verwaarlozen zijn. GroenLinks was niet de enige fractie die twijfels had over de stelling dat de voordelen groter zijn dan de nadelen.

 

Een extra complicatie is dat ten tijde van de proef met de openstelling, het Leenderbos (de weg zelf) wordt geasfalteerd. Dit zal volgens ons voor extra overlast en ongemak zorgen bij de inwoners van Overbos.

 

De wethouder heeft aangegeven dat tussentijdse metingen duidelijkheid moeten verschaffen of er sprake is van extra sluipverkeer of dat de verkeersveiligheid van kinderen in gevaar komt. Als dat zo mocht zijn, dan zal de wethouder tussentijds passende maatregelen nemen en niet wachten tot na afronding en evaluatie van die proef.

 

Of de proef al dan niet een succes is, is afhankelijk van de politieke discussie. Voor onze fractie staat voorop dat in die discussie de veiligheid leidend is, plus dat overlast voor inwoners tot een minimum wordt beperkt.