De bewoners van Badhoevedorp kregen op 25 april in Het Dorpshuis voorlichting over de eerste stappen naar de omlegging van de A9 die door hun dorp loopt. De zaal zat barstens vol met inwoners, ondernemers, winkeliers, vertegenwoordigers van allerlei belangenorganisaties en van 2 partijen. (Partij van de Arbeid en GroenLinks)
Vragen uit het publiek
- Kan Schiphol Haarlem niet via A5 geregeld worden? Antwoord: Schiphol wil dat niet en RWS is huiverig want als A5 is gestremd is er geen ontsnapping meer voor verkeer
- Waarom is het Bohemen-plan verlaten? Antwoord: minder goede verbinding A9 - A4 en het is ingewikkelder
- Waarom zo minimaal 'precies tot het randje van de 600 mtr'? Kinderachtig en technocratisch - 600 mtr is al weinig! Uiteindelijk met stroken en al wordt dat 500 mtr en voor de sporters 200 mtr! Antwoord: vanaf middenas omgelegde A9 tot gevel is 600 mtr. Wethouder Bezuijen zal uiterste best doen zo zuidelijk als (technisch) mogelijk is na te streven
- Hoe gaat verbinding Badhoevedorp <> Hoofddorp? Antwoord: alleen voor fietsers.
- Grote verontwaardiging voor hen die BHD<>HFD moeten rijden met auto en bewoners. Antwoord: moet allemaal nog worden uitgezocht.
- Kan er niet een 'vriendelijker' toegang komen vanaf Haarlem naar Badhoevedorp ipv via de T106-paperclip? (Winkeliers!!) Antwoord: wordt nog punt van studie
Wethouder Bezuijen neemt alle opmerkingen mee naar Stuurgroep op 26.04.2006.
De MER krijgt zowel de Voorkeursvariant àls de bogen-variant van RWS te onderzoeken!
GroenLinks heeft met veel mensen gesproken o.a. Dorpsraad Lijnden. Die opperden dat de aan te leggen omgelegde Raasdorperweg parallel looopt met de oude A9 en die zien ze graag over het oude viadukt Hoofdvaart aansluiten op Lijnden-Oost/T106 om zo te voorkomen dat alle vrachtverkeer de Ringdijk gaat zoeken als ontsnapping. Dit is aan wethouder Bezuijen meegegeven en het gaat mee naar de Stuurgroep.
Jan-Pieter Bart had een mooie gepastificeerde afdruk gemaakt op A3 van de voorkeursvariant. Daarop mocht een aantal mensen met viltstift opmerkingen schrijven. O.a. dat de verlengde T106 er uit moet en de bogenvariant voorkeur heeft, méér dan 600 mtr ten zuiden van de Schipholweg, enz. Het ging ook mee naar Stuurgroep want in feite stond er nu precies op aangetekend wat de belangrijkste items van de aanwezigen in Badhoevedorp waren.
N.B. Kijk voor opinie GroenLinks Haarlemmermeer bij Omlegging A9 Badhoevedorp I