Tijdens de Gemeeenteraadsvergadering van 15 juni 2006 is het standpunt van Het Kabinet, bij monde van mw Schulz, besproken. Het College heeft een reaktie naar Den Haag gestuurd waaruit duidelijk blijkt hoe groot de teleurstelling van het Haarlemmermeerse bestuur, toch de huisbaas van Schiphol, is. De eveneens grote teleurstelling van de Raad onderstreepte dat dit een gezamenlijk gedragen reaktie is.

De reaktie van GroenLinks Haarlemmermeer  onderstreepte de frustraties van de inwoners die de landelijke politiek niet meer begrijpen, niet meer waarderen en onbetrouwbaar vinden. De lijst van gebroken beloftes, toezeggingen en afspraken is te lang. Niet alleen krijgen de bewoners binnen de zgn. contouren veel meer overlast dan gezegd, de bewoners buiten die imaginaire cirkel worden volkomen rechteloos. En dan spreken we alleen nog over geluid en niet over vervuiling, verkeersinfarkten en veiligheid. En daar mogen dan 50% meer vliegbewegingen bijkomen van dit kabinet.

De evaluatie van de nieuwe luchthavenwet, inklusief de aanbevelingen, is aanvaard en opgeborgen en waar de overlast aan geluid te veel zou kunnen worden, mag dat elders goed gemaakt worden zodat in feite een enorm gebied rondom de luchthaven evenveel en zware overlast krijgt te verduren. De indieners van verbetervoorstellen, inklusief Gemeente Haarlemmermeer, kregen allen bericht: 'jammer, maar helaas' . Weer een voorspelbare uitkomst bewaarheid. Om moedeloos van te worden.

GroenLinks heeft meermalen gevraagd het begrip mainport nader te omschrijven. Het wordt vermeden. In 1990 betekende mainport: luchthaven als uitvalbasis voor een home carrier met wereldwijd netwerk. In 2006 betekent mainport: veel geld verdienen, veel vliegtuigen, veel passagiers, veel prijsvechters, veel winkels, veel vastgoed, veel horeca en veel parkeren.

Schiphol krijgt slechts de opdracht innovatief en kreatief te zijn – wanneer er wat en hoeveel als resultaat moet uitkomen is niet meegegeven. Nooit is er door een kabinet zo duidelijk voor geld i.p.v. mensen gekozen. Zo duidelijk voor kwantiteit ipv kwaliteit.