Provincie Noord-Holland op zoek naar samenwerking en stappen vooruit.

Op Schiphol-Oost waren Colleges, Raadsleden en DBs uitgenodigd voor een blik op de toekomst van Regio Schiphol. Aanwezigen kregen de visies te horen van Ton Hooijmaijers (gedeputeerde), Hans Ouwerkerk (voorzitter Cros), Joop Krul ('gekwalificeerd adviseur' van de luchthaven), Lodewijk Asscher (wethouder Amsterdam) en Joop Berg (SADC). Eigenlijk kwam er niet veel nieuws over tafel. Men schilderde een schitterende toekomst voor de luchthaven en omgeving, inklusief tweede Kaagbaan, tweede terminal in Badhoevedorp-Zuid, vele vluchten meer dan thans het geval is, een verbinding met de metro tussen Almere en Amsterdam en een uitbreiding en uitnuttig van vliegveld Lelystad. Krul wees er op hoe slecht het met Brussel is afgelopen na het vertrek van Sabena en hoe belangrijk alle overstappers zijn voor KLM. Ouwerkerk maakte zich sterk voor experimenteren met routes en bij het landen en meldde ook dat men plannen heeft de 'klaaglijn' bij de sektor onder te brengen. Asscher hield een pleidooi voor een Groot Amsterdam en Berg gaf een historisch overzicht van de geschiedenis van SADC. Gevolgd door een paneldiskussie.

Vraagtekens bij GroenLinks over het feit dat CROS er voor de bewoners is (Hooijmaijers) maar dat de sektor ook weer vertegenwoordigd is in het CROS en ook niet meer onafhankelijk is (Bezuijen). Over de wens mensen met te veel aan geluidsoverlast te laten verhuizen zodat niet-klagers hun plaats kunnen innemen. (Waar moet je dan wel niet helemaal heen?) En over de slager die zijn eigen vlees weer eens mag keuren (klaaglijn). Positief is dat de Provincie uitsprak het kopen van aandelen Schiphol bij een eventuele privatissering, net als Amsterdam (en hopelijk Haarlemmermeer), een goede gedachte te vinden. Ook onderstreepte Hooijmaijers het belang van snel handhaven EN meten omdat beide momenteel niet gebeurt.