Afgelopen donderdag 26 mei is in de raad gesproken over het plan bereikbaarheid Hoofddorp Centrum. Dit plan maakt onderdeel uit van het grotere ‘Deltaplan bereikbaarheid’. Doel van het plan bereikbaarheid is om sommige negatieve neveneffecten van het Verkeerscirculatieplan 2007 teniet te doen. Verder is het doel van het College van B&W om de huidige VCP te bevriezen.
De fractie van GroenLinks heeft krachtig betoogd dat er geen sprake is van bevriezing van het Verkeerscirculatieplan (VCP), zoals B&W schrijft. Laat staan dat het VCP dood en naar ten grave gedragen zoals gesteld door het CDA. Wij spreken eerder van een actualisatie of herijking. Immers, grote delen van het VCP blijven intact en een aantal facetten van het VCP worden ook nog meegenomen in verdere uitwerking van het plan ‘bereikbaarheid Hoofddorp Centrum’. Uit de beantwoording van de wethouder blijkt dat hij wel inziet dat ‘iedereen een beetje gelijk heeft’. Niet alleen GroenLinks vond dat er niet van een bevriezing van het VCP kan worden gesproken. De PvdA en andere partijen wezen de wethouder er fijntjes op, dat inderdaad de grote contouren van het VCP gewoon overeind blijven en dat er sprake is van wijzigingen.
GroenLinks heeft de fractie van het CDA tijdens het debat wel aangesproken op haar opportunistisch gedrag. Wij vonden het ongepast dat het CDA de negatieve effecten van het VCP vergeleek met de neveneffecten van geneesmiddelen, waarbij in het laatste geval doden kunnen vallen. De woordvoerder van het CDA krabbelde opzichtig terug door stellen dat hij bedoelde dat het middel (VCP) erger is dan de kwaal (verkeerscongestie).
Wat onze fractie erg verbaast is de timing van dit bereikbaarheidsplan. Al ruim een jaar roept het College van B&W dat het komt met een deltaplan bereikbaarheid en nog steeds hebben we als Raad niets gezien. Zelfs haar eigen deadline van vóór het zomerreces aanbieden aan de raad wordt niet gehaald. Na aandringen van ons antwoordde de wethouder dat een eerste opzet van het deltaplan bereikbaarheid, vóór het zomerreces, in B&W wordt besproken. Dus feitelijk betekent dat, dat een startnotitie of B&W nota de raad pas in het najaar wordt opgestuurd. Wel raar voor een College die het heeft over de urgentie en de noodzaak om snel maatregelen te nemen.
In het plan bereikbaarheid Hoofddorp Centrum lijken de fiets en het OV er bekaaid van af komen, maar ook dat vertegenwoordigers van deze doelgroepen niet (voldoende) zijn betrokken bij de gemeentelijke plannen. Ook de veiligheid, als leidende principe ontbreekt in het plan. De wethouder heeft toegezegd om in het vervolgtraject deze partijen er wel bij te betrekken, maar ook veiligheid expliciet mee te nemen.