Aanstaande maandag 17 maart voeren wij van 17:00 tot 18:00 uur een korte actie bij het Provinciehuis in Haarlem voor wind op land.

De wethouders van Amsterdam, Diemen, Haarlemmermeer, Velsen en Zaanstad zullen het Provinciebestuur een brandbrief aanbieden om nu toch echt eens werk te maken van de herstructurering van wind op land. Zij roepen de Provincie dus op om nieuwe windmolens te plaatsen waar die goed inpasbaar zijn in het landschap en tegelijkertijd verkeerd geplaatste molens die overlast veroorzaken te verwijderen.

We zullen daar met een grote groep GroenLinksers aanwezig zijn om deze oproep te ondersteunen. Komt allen!?

We verzamelen om 17:00 uur bij het fractiekantoor van GroenLinks Noord-Holland op de Paviljoenslaan nummer 7 in Haarlem, om de hoek bij het provinciehuis. Met een zo groot mogelijke groep GroenLinksers, een orkest van blazers en de vijf wethouders zullen we de brandbrief tussen 17:30 en 18:00 uur overhandigen aan de gedeputeerde voorafgaand aan de commissievergadering Ruimte en Milieu.

Wat achtergrondinformatie.

Helaas hanteert de Provincie Noord-Holland nog altijd een algemeen verbod op nieuwe windmolens. Dit terwijl er in Noord-Holland voldoende geschikte locaties zijn. De gemeenten Amsterdam, Diemen, Zaanstad, Velsen en Haarlemmermeer willen graag ruimte bieden voor zo’n 200 megawatt aan windenergie. Daarmee zou de Provincie in één klap voldoen aan landelijke afspraken én kunnen verkeerd geplaatste molens in de Kop van Noord-Holland in het kader van herstructurering verplaatst worden.

De Provincie Noord-Holland houdt tot nu toe stevig vast aan haar verbod op wind op land. De wethouders wijzen de Provincie erop dat zij nog voor 185 megawatt aan molens bij moet plaatsen om aan landelijke afspraken te voldoen. Bovendien lost een algemeen verbod op wind op land de problemen met reeds bestaande molens die overlast veroorzaken niet op. Door nieuwe windmolens te plaatsen in gebieden waar ze niemand in de weg staan, bijvoorbeeld in het Havengebied, kan de Provincie Noord-Holland de landelijke norm halen én kunnen overlast veroorzakende molens verwijderd worden.

Wanneer de provincie niet binnen drie maanden ruimte aanwijst voor nieuwe windmolens, zal het Rijk de regie overnemen. De wethouders van de vijf gemeenten hebben in de afgelopen jaren juist gewerkt aan het creëren van draagvlak voor windenergie op hun grondgebied. Ondernemers en coöperaties van burgers staan in de startblokken om molens te realiseren. Op deze locaties kan men dus snel aan de slag.

In de brandbrief dringen de wethouders er bij de Provincie op aan een einde te maken aan het beleid waarin alle initiatieven worden tegengehouden. Het resultaat van dit starre beleid zal namelijk zijn dat de Provincie straks alle regie uit handen geeft. Maarten van Poelgeest, Wethouder Klimaat en Energie in Amsterdam:

De provincie frustreert nu al een aantal jaar goedwillende ondernemers en burgers in hun wens om zelf duurzame energie op te wekken. De wil bij burgers en ondernemers is er, de ruimte is er: laten we aan de slag gaan!

Graag tot maandag!