Afgelopen donderdag 2 juli stemde de gemeenteraad over de kredietverlening en het kavelpaspoort “Beukse Poort”. De donderdag daarvoor, 25 juni, was het debat waarin zelfs iemand van de Fietsersbond kwam inspreken. GroenLinks heeft samen met de PvdA een amendement op het raadsvoorstel voorbereid waarin het fietspad onaangetast blijft of waar mogelijk wordt verbeterd. Tijdens dit debat leek het erop dat de meerderheid het wel met ons eens was. De wethouder zei tijdens het debat dat als het fietspad daar moet blijven, als het amendement wordt aangenomen, het nieuwbouwproject De Beukse Poort niet door zal gaan. Ik vind dat een hele vreemde opvatting. Waar een wil is, is een weg. Men heeft willens en wetens het fietspad ondergeschikt gemaakt in dit project.
Nederland is een echt fietsland. Fietsen is gezond. En omdat de autowegen langzaam dichtslibben is tegenwoordig de e-bike, de snelle elektrische fiets, tot 25 kilometer een goed alternatief voor de auto, zeker voor het woon-werk verkeer. Zowel de provincie Noord Holland als de gemeente Haarlemmermeer steken veel geld in brede vrijliggende fietspaden en fietstunnels onder autowegen. Zelf de term fietssnelweg is ontstaan. Fietspaden zonder stoplichten en ongelijkvloerse kruisingen waar je snelheid kunt maken.
In Hoofddorp, aan het einde van de Kruisweg, vlak voor de kruising met de Van Heuven Goedhartlaan liggen links een tweetal kantoorgebouwen die de gemeente heeft aangekocht. De twee kantoorpanden gaan voor de vlakte en er worden twee nieuwbouwwijkjes “De Beukse Poort” gerealiseerd. Als kantoorpanden niet getransformeerd kunnen worden tot iets anders dan is dit een goede keus. Leegstand levert niets op!
Nu is het zo dat langs de Kruisweg, langs deze twee kantoorpanden, zo’n fietssnelweg ligt. Dit is een hele belangrijke route tussen Cruquius en Schiphol en zelfs Aalsmeer. Er wordt geïnvesteerd in deze fietssnelweg en er komt hoogstwaarschijnlijk een fietstunnel onder de N201, de Weg om de Noord, ter hoogte van de Van Heuven Goedhartlaan.
Om de Beukse Poort mogelijk te maken moet daar ter plaatse de fietssnelweg wijken. Er is een fietsstraat ingepland, een straat waar de fiets voor gaat op de auto. De auto is te gast. Dit is een afwaardering van het fietspad. In plaats van het beter voor de fiets te maken wordt het er slechter op. Fietsers moeten een bochtig parcours afwerken met auto’s op de weg. Dit komt de veiligheid niet ten goede.
Afgelopen donderdag 2 juli stemde de gemeenteraad over de kredietverlening en het kavelpaspoort “Beukse Poort”. De donderdag daarvoor, 25 juni, was het debat waarin zelfs iemand van de Fietsersbond kwam inspreken. GroenLinks heeft samen met de PvdA een amendement op het raadsvoorstel voorbereid waarin het fietspad onaangetast blijft of waar mogelijk wordt verbeterd. Tijdens dit debat leek het erop dat de meerderheid het wel met ons eens was. De wethouder zei tijdens het debat dat als het fietspad daar moet blijven, als het amendement wordt aangenomen, het nieuwbouwproject De Beukse Poort niet door zal gaan. Ik vind dat een hele vreemde opvatting. Waar een wil is, is een weg. Men heeft willens en wetens het fietspad ondergeschikt gemaakt in dit project. Een klein detail is dat de bewoners van de Beukse Poort straks een parkeerplaats moeten kopen voor 5000 euro! En dan is er geen ruimte voor een fietspad?
De teleurstelling was groot toen de PvdA op donderdagmorgen meldde zich terug te willen trekken van het amendement. Als motivatie: Als het amendement aangenomen wordt, als het fietspad moet blijven, dan kan de nieuwbouw niet plaats vinden.
Uiteindelijk stemden CDVP, D66, CDA, Een Haarlemmermeer, CU-SGP en GroenLinks voor het fietspad. 17 stemmen voor en 19 stemmen tegen…
Teleurgesteld dat de fietssnelweg wordt onderbroken bij de Beukse Poort ging ik naar huis...
Artikel in HCnieuws.
Het vorige nieuwsitem over de Beukse Poort.