Een zeer geslaagde startdag, Links Buiten, op zaterdag 6 september.

De start van het nieuwe seizoen kon gelukkig helemaal buiten plaats vinden. We hadden daar een heel speciale plek voor uitgekozen. De voormalige eendenkooi op de zuidpunt van het  vroegere eiland Ruigoord. Zie http://www.eendenkooivanruigoord.nl

Vanuit Halfweg reed ik eerst het verkeerde gedeelte van de Bauduinlaan in. Ik had de routebeschrijving in de Nieuwsbrief beter moeten lezen, maar daarmee kwam ik wel op de goede plek. Een groene enclave met rondom tekenen van bedrijvigheid van de haven van Amsterdam én van de golfbaan.

We begonnen met koffie met wat lekkers en daarna kreeg Frans Rodenburg de gelegenheid om uit te leggen wat hij daar, bij de Stichting “Het eiland”,  doet. Dit is zo’n situatie waarin twee goede doelstellingen elkaar versterken. Frans wil dit oude groene gebied behouden, midden tussen oprukkend Amsterdam en Haarlem én hij wil jongeren opvangen die anders buiten de boot zouden vallen. En dat lukt. Frans werkt samen met het centrum voor Werk en inkomen in Amsterdam en met stichting De Herstelling. Die laatste laat jongeren werken aan de stelling van Amsterdam om die te onderhouden en ook om jongeren aan werk en vooral werkervaring te helpen. Amsterdam ziet dat deze plek heel goed is om jongeren op te vangen en daarom krijgt ook Amsterdam er belang bij om deze groene omgeving in stand te houden, daarnaast worden er ook contacten gelegd met bedrijven die zich in de buurt vestigen om stageplakken voor de jongeren te vinden.

De jongeren die hier komen maken mooie spullen van hout, vogelhuisjes en insecten hotels, en ook een mooie bank. Maar ze zijn ook aan het werk om de oude eendenkooi weer op te bouwen. Op dit stukje grond zat al sinds 1652 een eendenkooi en die wordt weer opgebouwd zoals vroeger een kooiker dat ook moest doen. Al komen nu af en toe machines een handje helpen.

Dit eiland wordt goed beheerd, met aandacht voor verschillende planten – en dierensoorten én in de toekomst ook nog als waterberging. We kregen een rondleiding rondom de eendenkooi en hielden daarbij zelfs droge voeten. De eenden kon je zo zien vliegen, maar ze gaan niet meer de pijp uit.

Een mooi bezoek vonden we, komend uit Haarlemmermeer, Haarlemmerliede, Halfweg of Velsen. Heel veel dank aan Frans Rodenburg.

Na deze inspirerende ochtend reed ik door naar het Bulderbos, want dat bestaat vandaag 20 jaar. Toen ik aankwam zag ik net het Haarlems Straatorkest vertrekken, maar er kwam nog meer muziek, want ik zag al heel veel gezichten van Morrend Volk. Ik viel in een discussie over het nut van actievoeren met Wijnand Duyvendak. Het was er lekker druk, de discussie vond plaats onder een grote tent, maar het optreden van Vincent Bijlo en van Morrend Volk was in de open lucht. Het paste allemaal net op het grote binnenterrein, ons grasveld. Dat voelt toch goed, zoveel mensen die iets willen doen, die willen actie voeren of gewoon op willen komen voor een leefbare wereld. Zie https://milieudefensie.nl/lokaal/bulderbos

Marjolein Dijkstra
Voorzitter Bestuur.