Peter Boerman, de fractievoorzitter van GroenLinks, is er duidelijk over: “De maatschappelijke crises stapelen zich op, maar het College past enkel op de winkel. We missen bij deze voorjaarsnota ambities en bereidheid tot het maken van echte keuzes, op welk gebied dan ook.” Fouad Sidali, fractievoorzitter van de PvdA, vult aan: “We zien enorme overschotten, omdat het College er zelfs niet in slaagt de plannen van het vorige College uit te voeren. Dat geld blijft op de plank liggen, terwijl steeds meer inwoners niet meer rond kunnen komen en ondernemers omvallen. Dat is treurig.”

De twee partijen hebben plannen genoeg om het geld ten goede te laten komen van de samenleving. Zo pleit de PvdA al maanden voor een noodfonds voor ondernemers. De partij vindt weinig gehoor bij de coalitie. Sidali: “Wij gaan nu vragen om een goed plan voor investeringen in Rijsenhout. Door de onzekerheid over de tweede kaagbaan is daar decennia weinig gedaan. Hoogste tijd om ervoor te zorgen dat er evenwichtige plannen komen, waar alle inwoners wat aan hebben. Alleen projectontwikkelaars ruim baan geven is niet genoeg.”

Boerman: “Wij pleiten ook voor  investeringen in klimaatmaatregelen, zoals een klimaatfonds, zodat buurten investeringen kunnen doen om energie te besparen, op te wekken of op te slaan. Zo kunnen we sneller zonder fossiele brandstoffen en warmt de aarde minder snel op. Dit gaat op lange termijn veel kosten besparen.”

Beide partijen trekken met deze plannen samen op. Het College lijkt zich ondertussen juist op te maken om te gaan bezuinigen, omdat er nog geen duidelijkheid is over de geldstromen van het Rijk vanaf 2026. “In een gemeente als de onze, die hard groeit, moet je niet bezuinigen op sociale voorzieningen, maar juist investeren. Daarmee voorkom je grotere problemen bij bijvoorbeeld de jeugdzorg”, aldus Boerman. “We moeten de beste krachten, zoals jongerenwerkers die onze jongeren kennen, aan ons binden. Niet ze wegjagen met dreigende bezuinigingen”, vindt Sidali.