De fractie van GroenLinks vindt het veel te stil rondom het gemeentelijk Schipholbeleid. Het college kwam onlangs weer met de jaarlijkse Voortgangsrapportage Luchthavenzaken waar vooral aandacht wordt gegeven aan de verdere  economische groei van Schiphol, maar verder gebeurt er heel weinig. Het college stelt zich niet proactief op waar het gaat om de aspecten van milieu, gezondheid en de leefomgeving die door de nog steeds toenemende groei van Schiphol onder druk staan. De inwoners maken zich in toenemende mate zorg over de aanwezigheid van ultrafijnstof, grondgeluid en andere gezondheidsrisico’s, zo bleek onder meer uit een brief van de dorpsraad Badhoevedorp. Genoeg redenen voor GroenLinks Haarlemmermeer om afgelopen donderdag opnieuw vragen hierover te stellen en  voortdurend aandacht te vragen voor de belangen van de inwoners van Haarlemmermeer op dat gebied.

Al meer dan twee jaar is het wachten op het aanvullende onderzoek naar de gevolgen van de aanwezigheid van hoge concentraties Ultrafijnstof in de directe omgeving van Schiphol. Dit raakt de gezondheid van de inwoners van Haarlemmermeer bleek uit een rapport van TNO in 2014. GroenLinks heeft de wethouder Luchthavenzaken nu opnieuw gevraagd, of hij bereid is om wanneer het aanvullende onderzoek van rijkswege nog langer uitblijft, zelf vanuit de gemeente aanvullende onderzoek te laten doen. Onlangs stelden ook vertegenwoordigers van de fracties GroenLinks uit Amsterdam en Aalsmeer dezelfde vragen.

‘In 2020 loopt het Aldersakkoord af en er gaan steeds meer stemmen op om Schiphol nog veel harder te laten groeien en het aantal vluchten flink op te hogen. Maar dat betekent voor onze gemeente dat heel veel andere ontwikkelingen, zoals woningbouw alleen nog maar moeilijker worden. Maar de koers die het huidige college voor de gemeente nu inzet, vooral gericht op het ondersteunen van de economische groei, is veel te kortzichtig’, aldus Nicole Mulder, fractievoorzitter GroenLinks Haarlemmermeer. ‘Er zit een grens aan het absorptievermogen van de leefomgeving en die grens is eigenlijk wel zo’n beetje bereikt. Als je wilt inzetten op economische groei, dan moet je juist nu ook zeer hard inzetten op innovatie, het terugdringen van grondgeluid, op het terugdringen van de uitstoot van ultrafijnstof, het leefbaar maken en houden van de directe omgeving van Schiphol. Doe je dat niet dan keert de wal het schip en loopt de verdere economische ontwikkeling rondom Schiphol vast. Nu is het al duidelijk merkbaar dat Schiphol en het Rijksbeleid eigen gemeentelijke ruimtelijke ontwikkelingen zoals woningbouw tegenhoudt.‘

Het college moet juist nu veel steviger inzetten op het vertegenwoordigen van de gemeentelijke belangen naar Schiphol en het Rijk toe, niet alleen economisch, maar vooral ook op de aspecten van innovatie, milieu en gezondheid. Doet de gemeente dat niet, dan zal straks gewoon over onze hoofden heen worden beslist.