De plannen voor Hoofddorp-centrum missen onderlinge samenhang en een integrale visie op het gehele gebied ontbreekt. Dat is de kern van de brief met vragen die de fractie van GroenLinks aan het college schreef over de ‘grote verbouwing’ van Hoofddorp-centrum.

‘Het hele gebied vanaf de Hoofdvaart in het westen, tot aan het spoor in het oosten, gaat in de komende jaren op de schop. We gaan nu bouwen aan het definitieve stadscentrum van Hoofddorp.’, stelt fractievoorzitter Maaike Ballieux. ‘Nu gaat het erom: is men ons straks dankbaar? Of juist niet? Daarom moeten we nu zorgvuldig stilstaan bij alle initiatieven en kijken hoe ze in samenhang in elkaar passen, en tegelijk alles op alles zetten om er een gezellig, duurzaam en toekomstbestendig stadscentrum van te maken.’

De gemeenteraad ontving van het college van B&W een voortgangsrapportage over de plannen voor het stadscentrum van Hoofddorp. Deze rapportage riep bij GroenLinks veel vragen op, bijvoorbeeld over de verkeersafwikkeling. Zo lijkt voor fietsers en voetgangers nauwelijks aandacht in de rapportage, terwijl de bereikbaarheid voor de fiets nu al moeilijk is, en er vaak een gebrek aan stallingsruimte voor de fiets is. Ook het openbaar vervoer komt er in de voortgangsrapportage zeer bekaaid vanaf. Een integrale visie op mobiliteit en bereikbaarheid voor het gebied ontbreekt, net zoals een daaraan verbonden kostenplaatje. Een ‘showstopper’, noemt de fractie van GroenLinks dat.

Daarnaast is ook de leegstand in het stadscentrum voor GroenLinks een doorn in het oog. Hierop moet wat GroenLinks betreft actiever op worden ingezet. De fractie verwijst daarbij onder meer naar de gemeente Rijswijk, waar de onroerendezaakbelasting (ozb) voor gebruikers van kantoor-, horeca- en winkelpanden is afgeschaft en het ozb-tarief voor eigenaren omhoog gaat. Hierdoor gaan eigenaren van leegstaande panden fors meer betalen dan eigenaren van verhuurde locaties. Ook zou een deel van het stadscentrum wat GroenLinks betreft mogen worden herontwikkeld tot woonwijk.

Ook op andere punten roept de rapportage vragen op. Zo worden in het begin ‘groen, klimaatadaptatie, water en energietransitie’ wel als ruimtelijke opgave benoemd, maar worden deze onderwerpen verder niet benoemd of uitgewerkt. De fractie heeft bovendien vragen over de wijze waarop inwoners, organisaties en ondernemers worden betrokken bij de plannen en tijdens de uitvoering. Dit geldt ook voor het beheer en onderhoud van het gebied, want ook de gemeentelijke ambitie ‘schoon, heel en veilig’ verdient (ook nu) meer aandacht, zeker in het winkelgebied, stelt GroenLinks.

‘De vele ontwikkelingen in dit ruime gebied bieden goede kansen om van Hoofddorp een mooi centrum te maken, dat bovendien goed bereikbaar is voor álle inwoners van Haarlemmermeer. Het is nu alleen wel zaak die kansen ook te benutten’, aldus GroenLinks.

Download onze gehele reactie en vragen op de voortgangsrapportage onderaan deze pagina.

Grafiek:

Als het gaat om mobiliteit dan valt ons op dat in deze voortgangsrapportage de focus selectief ligt op vervoer per auto, en dan met name op autoparkeren. De grafiek toont het aantal vermeldingen per vervoersmiddel.

Card-Voortgangsrapportage-Hoofddorp.png