Groenlinks serveert woensdag 8 oktober een wereldmaaltijd!

Tussen de gangen door komen Nikolet Zwart samen met haar partner Jolande ter Borg van CERES praten over ons toekomstig voedsel. Het beloofd een leuke en leerzame presentatie te worden.

De locatie is dit jaar Dorpshuis Cruquius (Oude Spaarneweg 57, 2142 EA Cruquius). De maaltijd begint om 18:00 uur (inloop vanaf 17:30 uur) en duurt tot ongeveer 20:30 uur. Deze is toegankelijk voor zowel leden als niet-leden van GroenLinks. Een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld. Graag aanmelden via groenlinks@haarlemmermeer.nl.

Het is het zevende achtereenvolgende jaar dat GroenLinks Haarlemmermeer met een maaltijd aandacht vraagt voor Wereldvoedseldag, een dag waarop wereldwijd wordt stilgestaan bij de ongelijke verdeling van ons voedsel.

Dat cacao- en chocoladeboeren ver van ons bed gedwongen zijn om hun producten zo goedkoop mogelijk te leveren aan de wereldmarkt, verbaasd vrijwel niemand meer. Maar hoe zit het met eerlijke handel in ons eigen land? Van alle betrokkenen in de weg die ons eten aflegt van boer naar bord, houdt de boer het minste over: van elke euro die de consument afrekent in de supermarkt, gaat slechts een paar cent naar de boer. En dat is niet het enige. Milieuvervuiling, problemen met dierenwelzijn, hoog oplopende zorgkosten: het zijn allemaal symptomen van een voedselsysteem waarin de toekenning van prijs en waarde totaal verkeerd zit. Hoe kan dit anders? En wat kunnen wij als consument zelf doen?

De driegangenmaaltijd wordt weer bereid volgens het principe: als iedereen deze hoeveelheid elke dag zou eten, zou elke aardbewoner voldoende te eten hebben. Wie daardoor een karig maal verwacht, zal echter positief verrast worden. Dit is dan ook een van de doelen van de wereldmaaltijd: het wegnemen van het hardnekkige idee dat de aarde niet genoeg voedsel zou voortbrengen om 7 miljard mensen dagelijks een volwaardige maaltijd voor te zetten.

Nikolet Zwart komt samen met haar partner Jolande ter Borg van Ceres praten over ons toekomstig voedsel. Het beloofd een leuke en leerzame presentatie te worden. Kijk alvast op www.ceres.cc

De locatie is dit jaar Dorpshuis Cruquius (Oude Spaarneweg 57, 2142 EA Cruquius). De maaltijd is op woensdag 8 oktober en begint om 18:00 uur (inloop vanaf 17:30 uur) en duurt tot ongeveer 20:30 uur. Deze is toegankelijk voor zowel leden als niet-leden van GroenLinks. Een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld. Graag aanmelden via groenlinks@haarlemmermeer.nl.