Tijdens de laatste raadsvergadering van 2015 werd op 17 december onder andere gesproken over de Najaarsrapportage. Deze Najaarsrapportage biedt een actuele stand van zaken van de uitvoering van de Programmabegroting 2015-2018.

Ook bij deze Najaarsrapportage komen we als gemeente weer geld tekort, wat we opnieuw oplossen door een greep te doen uit de Algemene Dekkingsreserve. Gelukkig hebben we weer een meevaller op de grondexploitaties waardoor onze algemene dekkingsreserve weer wordt aangevuld. Toch maakt GroenLinks zich zorgen.

Betekent dit niet eigenlijk dat we als gemeente in feite structureel teveel geld uitgeven, wat dan weer opgevangen wordt door de grondexploitaties? Wat als het in de nabije toekomst tegenvalt met deze extra inkomsten? Wat doen we dan? De Algemene Dekkingsreserve is bedoeld om incidenten, zoals stormschade, gladheidsbestrijding en andere onvoorziene dingen, op te vangen. Niet om structureel een tekort aan te vullen, want dan is ons reserve potje snel leeg.

Tijdens de Algemene Beschouwingen in het voorjaar heeft GroenLinks gevraagd om duidelijke keuzes. Wij noemden de topsport en het Huis van de Haarlemmermeer als voorbeelden waar structureel op bezuinigd kan worden. We hebben daarbij ook voorgesteld om een kerntakendiscussie te starten met de gehele raad. Maar nee, onder de noemer ’financieel behoedzaam beleid’ is het college toen gekomen met een aantal voorstellen voor belastingverhoging en een pakket aan bezuinigingsvoorstellen. Het college heeft ervoor gekozen om de uitgangspunten van het college akkoord overeind te houden.

Nu stelt GroenLinks opnieuw de vraag: is dat wel terecht? Vraagt onze financiële situatie niet om duidelijkere keuzes in wat we wel en niet willen doen? Wordt het geen tijd om de ambities, die dit college hoog wil houden, toch omlaag te schroeven? Aan deze Najaarsrapportage kunnen we weinig meer veranderen, we staan eigenlijk met onze rug tegen de muur. Maar met de Voorjaarsrapportage moeten we als Raad echte keuzes maken om onze gemeente financieel gezond te houden!