In een meer dan volle zaal werden o.l.v. Jerry Helmers 10 politieke partijen aan de tand gevoeld. Het zou het levendigste debat worden in deze verkiezingsrace. Om de beurt mochten de partijen elk in 2 minuten hun statement neerzetten. Na ieder's statement werd de reaktie gevraagd op een op die partij gerichte vraag van Jerry.

1. Wat vindt uw partij van de afwaardering van de Schipholweg? 

Allen waren unaniem voor met een kanttekening van D66: eerst de gevolgen onderzoeken. Ieder wees op: afspraken zijn afspraken. Het besluit tot afwaardering staat in het Convenant dus: binnen 2 jaar naar 50 km. Provincie N-H maakt de afspraken nu voorwaardelijk t.b.v. hoogwaardig OV. Eensgezind was de uitspraak: doen en wel nu!

2. Is het aanvaardbaar dat bij afscherming van de omgelegde A9 er minder budget is voor andere zaken?

VVD, PvdA, D66, CDVP waren het met die stelling eens, ook in het licht van bezuinigingen vanuit het Rijk op de zorg. Minder groen ten zuiden van de Schipholweg is al besloten. De andere partijen waren het er niet mee eens. Er ontspon zich een diskussie over verschil in vierkante meters groen tussen Hoofddorp en Badhoevedorp. De wens is bij iedereen in de zaal aanwezig: verwijderd groen (bomen) herplaatsen, kan het niet op dezelfde plek dan zo dichtbij mogelijk.

De zaal liep al warm.

3. Moeten er aanvullende maatregelen komen tegen sluipverkeer zonder dat dit ten koste gaat van het lokale verkeer?

Daar was men net snel over eens maar er werd ook benadrukt dat het eigen rijgedrag van bewoners ook moet worden bijgesteld. Ook het verwijderen van de stoplichten kwam weer aan bod maar bewoners rondom de brug informeerden aanwezigen dat dit absoluut niet werkte. De openstelling van de Oude Haagweg kan een oplossing bieden, volgens aanwezigen.

Bottle necks in en om Badhoevedorp moeten worden weggenomen en blokkades kunnen worden ingezet maar dat heeft ook konsekwenties voor de eigen bewoners die dit dan vervolgens niet willen. Bewoners werd dringend gevraagd: kom met suggesties dan gaan we praten!

De temperatuur liep verder op.

4. Bent u van mening dat grondgeluid moet worden opgelost?

Een voor de hand liggend antwoord: ja! 

De partijen en de zaal kwamen nu echt op stoom.

'Grondgeluid is nog niet in de wet genormeerd' (PvdA), 'Er zijn nu nog geen technieken voor om dit effektief te bestrijden (CDA), 'We strijden er al jaren keihard tegen en blijven zoeken naar oplossingen' (GL), 'Sinds het Alders-rapport uit 2008 is er. Iets meer vernomen, nul kommunikatie met bewoners' (dorpsraadlid). D66 wees op het wegwerken van de vliegtax (zaal: 'schande!') en GroenLinks sprak nog eens uit tegen de 2e Kaagbaan en een 2e Terminal in HMR-N te zijn, er aan toe voegend dat er nul uitbreiding van Schiphol mag komen zolang er geen oplossingen zijn voor het grondlawaai. Alle partijen werken, om dit te bereiken, samen met hun landelijke frakties. De dorpsraad las uit het NLR-rapport dat de techniek tekort schiet: er komt meer lawaai! Onderstreept: geen groei als het lawaai niet afneemt.

5. Hoe gaan we de participatie invullen om te komen tot resultaat en samenwerking?

De nieuwe lokatie van R-net (OV) bewijst dat samenspel tussen bestuurders en bewoners resultaat heeft. Als je wilt meebeslissen moet je ook meepraten. GroenLinks pleit voor wijkbudgetten en voegt er aan toe: zorg dat je gehoord wordt! D66 wijst op de spreekuren van de politieke partijen 'gebruik die', Forza belooft participatiebijeenkomsten op te zullen zetten.

Jerry Helmers voegt er aan toe dat, in vergelijking met andere gemeenten, de politici in HMR goed bereikbaar zijn!

Een 'cool down' werd gevonden in de nazit met een drankje. Het was een levendige avond.