Op donderdag 2 juni heeft Maaike Ballieux vragen gesteld aan het college van B & W over signalen die de fractie kreeg over oplopende wachttijden voor het in behandeling nemen en afhandelen van aanvragen bij de afdeling Werk & Inkomen. Het gaat daarbij om aanvragen voor bijvoorbeeld bijstandsuitkeringen, schuldhulpverlening en (her)indicaties voor de voedselbank. Daarbij  zouden ook wettelijke termijnen worden overschreden.

Uit de antwoorden van wethouder Reinders bleek dat er inderdaad problemen zijn bij de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente. Er zijn veel aanvragen voor huisvesting van onder andere statushouders en voor schuldhulpverlening. Er wordt hard gewerkt om de achterstand in te lopen.

De wethouder gaf aan dat mensen die in aanmerking komen voor een uitkering niet de dupe mogen worden van de achterstanden. Daarom is de gemeente soepel in het verstrekken van voorschotten op hun mogelijke uitkering.

Uit de antwoorden bleek ook dat deze problemen niet spelen bij andere afdelingen van het Sociaal Domein, dus bij Zorg & Welzijn, en Jeugd & Onderwijs.

Link naar een stukje in HCnieuws.