Els Berk las vandaag namens GroenLinks de Algemene Beschouwingen voor tijdens de Gemeenteraad. Het is onze visie op de plannen van het College voor het komende jaar. Voor GroenLinks geldt 'het gaat niet om cijfers, maar om mensen' en wil dat tot uiting brengen in sociale duurzaamheid, groene duurzaamheid en economische duurzaamheid.

Inleiding

De raad geeft vandaag bij de algemene beschouwingen haar visie op de eerste voorjaarsrapportage van het nieuwe college. Daarover heeft GroenLinks Haarlemmermeer op dit moment geen vragen of opmerkingen.

GroenLinks kijkt vandaag vooral vooruit, bijvoorbeeld naar de begrotingsbehandeling in november. Dan zal het college haar ambities moeten voorzien van financiële kaders. Daarbij moeten er onvermijdelijk keuzes gemaakt worden, die rechtstreeks gevolgen zullen hebben voor onze inwoners.

Totdat duidelijk is hoeveel geld er precies nodig is om onze inwoners die zorg te geven die zij verdienen, moeten we de hand op de knip houden, de behoedzaamheidsreserve in stand houden en het liefst uitbreiden. Mede daarom zal GroenLinks voorlopig niet komen met nieuwe initiatieven, die veel geld vragen.

GroenLinks kiest voor duurzaamheid in brede zin. Voor sociale duurzaamheid, voor groene duurzaamheid en voor economische duurzaamheid. GroenLinks zet in op: goed zorgen voor elkaar, goed zorgen voor onze leefomgeving en goed zorgen voor voldoende werkgelegenheid en economisch perspectief.

GroenLinks heeft positief gereageerd op het collegeakkoord. Vanuit deze positieve grondhouding zullen wij het college scherp houden op die zaken die wij belangrijk vinden. Hierbij staan duurzaamheid, inspraak en beginspraak, maar vooral de menselijke maat voorop.

Zet in op sociale duurzaamheid

De bezuinigingen die met de drie grote decentralisaties vanaf 2015 gepaard gaan, werpen nu al hun schaduw vooruit.

We leven in een tijd waarin veel mensen zich zorgen maken over de zorg en ondersteuning van henzelf en van anderen, waarin mensen hun baan verloren hebben of dreigen te verliezen. Een tijd ook waarin juist van de overheid en burgers gevraagd worden er samen de schouders onder te zetten. GroenLinks is met het college van mening dat dit van de gemeente als overheid een andere houding vraagt, namelijk ‘de dienstbare overheid’.

Dit ‘dienstbaar zijn’ moet nadrukkelijk een gedeelde ambitie zijn van de gemeente én van de door de gemeente gecontracteerde organisaties. De slechte dienstverlening door Welzorg is een treurig voorbeeld van hoe het niet zou moeten gaan.

Wat kunnen we hiervan leren? Hoe kunnen we het beter doen? Voor GroenLinks betekent dat bijvoorbeeld dat we kritisch willen kijken de criteria die we toepassen bij de aanbestedingen in het sociaal domein. Zo vinden we het belangrijk oog te houden voor menselijke relaties en behoud van zoveel mogelijk banen. Zet in op een duurzame kwaliteit van de dienstverlening. GroenLinks blijft pleiten voor een onafhankelijk meldpunt voor klachten en opmerkingen.

De menselijke maat
Maatwerk doet recht aan mensen. De menselijke maat moet terug in het beleid, of het nu gaat om ondernemers, of om burgers met vragen of zorgen. Daarbij vindt GroenLinks het belangrijk uit te gaan van het vertrouwen in burgers en professionals. Vanuit hun inbreng, dus door participatie, zal die menselijke maat beter worden gewaarborgd.

GroenLinks wijst er echter wel op dat we moeten voorkomen dat we onder het mom van de “participatiemaatschappij” kwetsbare mensen aan hun lot overlaten. Natuurlijk moeten we streven naar zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid, maar we moeten niet de illusie hebben dat iedereen binnen het eigen netwerk de problemen kan oplossen. Zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid naar vermogen dus. Soms is duidelijk dat dat die zelfredzaamheid er niet of nauwelijks is. In die gevallen moet de gemeente snel en adequaat handelen, om te voorkomen dat problemen uit de hand lopen.

Mantelzorgers
Grote zorgen heeft onze fractie over mantelzorgers. Op hen zal nog meer dan voorheen druk gelegd worden. De vraag is of dat kan en vooral: of dat verantwoord is. Mantelzorgers verdienen wat onze fractie betreft ruimhartige ondersteuning. Maar ook hier maatwerk.

Vrijwilligers
Uit alles blijkt dat ook in onze gemeente de bereidheid iets voor een ander te doen, groot is. Vanuit de landelijke overheid wordt verwacht dat meer vrijwilligers zich gaan inzetten. GroenLinks vraagt zich af de landelijke overheid zich hiermee niet rijk rekent. Veel van onze inwoners doen al immers vrijwilligerswerk. Onze vrijwilligersorganisaties stellen zich dezelfde vraag, voelen de druk, en zijn tegelijkertijd bezig met het vinden van creatieve oplossingen.

Voor GroenLinks is de vraag op welke wijze wij hen daarbij kunnen helpen. GroenLinks pleit er voor de Vrijwilligersacademie verder te ontwikkelen geïnspireerd op de Vrijwilligersacademie in Amsterdam.

GroenLinks zal daarom vanavond, mede namens EEN Haarlemmermeer, CDVP en PvdA, een motie indienen waarin we het college opdragen in co-creatie met de vrijwilligersorganisaties met een voorstel te komen voor het verder ontwikkelen van de Haarlemmermeerse vrijwilligersacademie.

Groene duurzaamheid

GroenLinks juicht de toenemende aandacht van dit college voor het gebruik van de fiets toe. U belooft in de centra van de grote kernen een bewaakte fietsenstalling, maar ook op andere plekken bij winkelcentra is er dringend behoefte aan betere stallingsmogelijkheden voor fietsen. Ook bewegwijzering voor de doorgaande fietsroutes kan stukken beter, net als het onderhoud van de fietspaden in onze gemeente, wat een punt van zorg blijft. Dat is zeker van belang vanwege de toename van het gebruik van elektrische fietsen door ouderen. Het zou helemaal mooi zijn als de fietsenstallingen dan ook voorzien worden van oplaadpunten.

Participatie heeft dit college hoog in het vaandel staan. In dit licht vragen wij dit college om juist op het gebied van groene duurzaamheid een nauwe samenwerking aan te gaan met de verschillende deskundigen en belangenbehartigers. De fietsersbond bijvoorbeeld heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar veel van de genoemde knelpunten. GroenLinks vraagt u daarom om op korte termijn serieus in overleg te gaan met de fietsersbond over deze knelpunten en nog dit jaar te komen met uitgewerkte plannen hiervoor.

GroenLinks zou graag zien dat het college in het kader van bereikbaarheid vooral in de kleine kernen inzet op het gebruik van kleinschalig vervoer, zoals de buurtbus in Zwaanshoek, die draait op vrijwilligers. Datzelfde geldt ook voor plekken waar veel ouderen wonen en openbare voorzieningen. Wellicht is ook dit, in navolging van het collegeprogramma, geschikt voor “meerprestatie”.

Openbaar groen
Het aanleggen en beheren van het openbaar groen, speelmogelijkheden in het groen in de wijk, (agrarische) wandelpaden zijn onderwerpen die GroenLinks hoog in het vaandel heeft. Profiteren wij als gemeente optimaal van de kennis die op dit gebied aanwezig is in onze polder? Dankzij een eerdere motie van GroenLinks is er een eerste samenwerking gekomen tussen de Heimanshof en de gemeente over het ecologisch beheren van openbaar groen. Kan deze samenwerking uitgebreid worden? Ook onder de agrariërs, de Meerboeren, is veel kennis en ervaring aanwezig. Hoe zet u deze ervaring in?

Afval verdient beter
Een ander gebied waar GroenLinks het komende jaar de nadruk op wil leggen is het beter inzamelen en scheiden van afval. Het blijkt dat er in Haarlemmermeer nog heel wat ruimte voor verbetering is op dit gebied. Veel van de grijze rolcontainers zitten voor meer dan de helft nog vol met afval dat gescheiden had kunnen. Een betere afvalscheiding bespaart niet alleen de gemeente maar ook onze inwoners heel wat geld. Maar nog steeds zijn er wijken in onze gemeente waar onze inwoners het groenafval niet apart kunnen inleveren. In andere wijken zit er vooral bij de ondergrondse containers teveel ander afval bij het groenafval waardoor de kwaliteit niet goed genoeg is om er groen gas of goede compost te maken. Wat gaat u het komend jaar hier aan doen? Wanneer kunnen wij uw plannen hiervoor tegemoet zien?

De inzamelingscapaciteit van het plastic afval is de afgelopen tijd aanzienlijk verbeterd. Maar het kan altijd beter! Sinds april experimenteert de gemeente Etten- Leur met het belonen van inwoners voor het inleveren van plastic afval. In korte tijd is de hoeveelheid ingezameld plastic 5x zo groot geworden. Het mooie is dat dit tevens werkervaringsplekken opgeleverd heeft in Etten-Leur. GroenLinks dient daarom een motie in om in Haarlemmermeer een proef te starten met een dergelijk systeem.

Daarnaast wil GroenLinks actief werken aan het verminderen van de hoeveelheid plastic flessen. Heeft u er wel eens bij stilgestaan hoeveel plastic flesjes wij als raad zelf gebruiken tijdens onze vergaderingen? Waarom stappen wij niet over op kraanwater? Goedkoop en veel beter voor ons milieu. Ook hier dient GroenLinks een motie voor in.

Economische duurzaamheid

Juist in Haarlemmermeer hebben wij veel creatieve ondernemers die op het gebied van duurzaamheid heel innovatief zijn. GroenLinks is van mening dat de gemeente die duurzame inbreng vanuit het bedrijfsleven heel goed kan gebruiken. GroenLinks geeft om die reden al een aantal jaren het Groene lintje aan een duurzaam bedrijf of organisatie binnen Haarlemmermeer. Op die manier maken wij zichtbaar hoe het Midden– en Kleinbedrijf kansen pakt om met duurzaam ondernemen de economische crisis te overleven. Zij doen dit door te investeren in duurzame bedrijfsvoering, duurzame producten en duurzame werkgelegenheid.

Een open, toegankelijk en duurzaam ondernemersklimaat is goed voor Haarlemmermeer. De “dienstbare overheid” dus! Dat is wat onze ondernemers nodig hebben. In 2012 heeft de gemeenteraad een motie van GroenLinks aangenomen en het college de opdracht gegeven zich actief te richten op de duurzame ondernemers uit het MKB en de verbinding te leggen met het onderwijs. De samenwerking tussen het Hoofdvaartcollege en het Novacollege laat zien dat het MKB samen met het onderwijs in staat is om onze jeugd een baan te bieden in Haarlemmermeer.

Samenwerking tussen de duurzame pioniers, ondernemers uit het MKB en netwerkorganisaties helpt bij het realiseren van een duurzame economie binnen Haarlemmermeer. Deze ambitie moet wat GroenLinks betreft de komende periode duurzaam worden uitgebouwd.

Het gaat om mensen, niet om cijfers…;

Dat bereiken we met een dienstbare overheid, die luistert naar haar inwoners en ondernemers en die samen met hen bouwt aan een duurzame samenleving, met de menselijke maat voorop.