Dit jaar voor de achtste keer zetten we mensen in het zonnetje die duurzaamheid belangrijk vinden. Want het lijkt zo vanzelfsprekend. En voor hen is het dat misschien ook. Maar wij vinden dat het best eens wat meer aandacht en waardering mag hebben. Dat is de reden waarom we het doen. Om mensen het gevoel te geven dat ze niet alleen zijn. En dat het gezien wordt wat ze doen.

Dit jaar ook weer veel genomineerden. En daaruit hebben we er net als andere jaren 3 gekozen.

Het eerste Lintje is voor Frans Rodenburg. Een primeur, want nog nooit eerder reikten we hier een Lintje uit aan iemand van buiten de Haarlemmermeer. Maar Rodenburg doet uitstekend werk in onze toekomstige gemeente-genoot Haarlemmerliede, dus verdient dat Lintje zeker.

Bij stichting Het Eiland verwerft en faciliteert hij ruimte voor werkervaringsplaatsen voor jongeren met gedragsproblemen, leerachterstanden en/of grote rugzakken. Met hen en met bijvoorbeeld bouwvakkers en oud-mariniers blaast hij onder meer een eeuwenoude traditie nieuw leven in: de groene eendenkooi van Ruigoord uit 1652 terugbrengen in het landschap van wat vroeger het water van de Houtrak was en nu deel van de Haven Amsterdam is

Of, zoals de indiener stelde die Rodenburg voor een Lintje voordroeg: introductie eigenlijk overbodig. Groen én sociaal, zo zien we het graag. Frans, het zij je van harte gegund!

Het tweede Lintje willen we vandaag uitreiken aan een project van stichting Philia, dat ook al zo’n mooie combi van groen én sociaal biedt. Het gaat om BioSoepi, opgericht door Vincent van Munster.

Bij BioSoepi werken talenten met een beperking in de voorbereiding, keuken en de bediening. Ze maken sappen, smoothies en soepen, vers bereid van het lekkerste groente en fruit. Veel biologische producten (ook uit de eigen volkstuin), oog voor lokale producten en letten goed op de seizoenen. Het doel van dit project is om deelnemers en buurtbewoners met elkaar te verbinden.

Het project is nu in gesprek met Park21 om te kijken of ze hier een eigen duurzame lunchroom kunnen starten met daarbij een voedseltuin en een groene, duurzame speelbeleving. Ook wordt gewerkt aan een eigen foodtruck, de BioExpress.

Zover is het nog niet, maar om ze wel alvast een hart onder de riem te steken, bij deze een Groen Lintje.

En dan zijn we alweer bij het derde en laatste Lintje van vandaag. En dat is voor Stichting het Wereldplein, en namens die Stichting vandaag, Tine van Laar.

Het doel van Stichting Het Wereldplein is om een duurzame groene speelplek te realiseren in Graan voor Visch. Het schoolplein bij IKC Wereldwijs, midden in de wijk, wordt nu al omgetoverd tot een duurzaam plein dat de jeugd weer gaat uitdagen om buiten te spelen in plaats van te verdwijnen achter een scherm. Iedereen die aan dit project meedoet, doet dit als vrijwilliger.

‘Zij kunnen een mooi gebaar als een groen lintje wel gebruiken!’ schreef degene die dit project heeft voorgedragen. En zo is het maar net natuurlijk. Want een prachtig plein wordt het. En daarom delen we graag dit Lintje uit.

Iedereen: van harte!

Uitreiking Groene Lintje 2017