Voor de eerste editie van de Haarlemmermeerse Mensenrechtenprijs, waarvoor voormalig burgemeester Onno Hoes het initiatief heeft genomen, hebben meer dan 500 leerlingen van vier Haarlemmermeerse middelbare scholen (KSH, Kan Munk College, Haarlemmermeerlyceum en Hoofdvaartcollege) een speciaal lesprogramma gevolgd, met onder andere Amnesty International.

De scholieren hebben zich verdiept in het mensenrecht privacy en in groepjes een creatieve vorm gegeven aan wat zij belangrijk vinden bij dit onderwerp. Actueler kan het bijna niet, al lijkt de Universele verklaring van de Rechten van de Mens, opgesteld in 1948, misschien uit de tijd te zijn.

De twaalf inzendingen bestonden uit gedichten, tekeningen, geschilderde banieren en veel filmpjes. Vaak met de focus op online privacy, sexting, de (on-)veiligheid van het internet en social media. Er zijn drie juryprijzen uitgereikt en een publieksprijs, en de leerlingen konden zelf een goed doel kiezen waar hun prijs aan gedoneerd zou worden. Zo zullen er dankzij de scholieren van de KSH 250 bomen geplant worden via #TeamTrees.

De publieksprijs is gewonnen door een andere groep leerlingen van de KSH, en wat mij als toeschouwer vooral opviel aan hun filmpje was dat de aandacht niet alleen werd gericht op wat we niet moeten doen (zoals in dit geval fat-shaming en ongevraagd foto's online zetten) maar ook op wat wél: elkaar steunen en ons niet uit elkaar laten spelen. Goed gedaan, alle scholieren, jullie mogen trots zijn op jezelf en wij zijn dat ook.

eerste Haarlemmermeerse Mensenrechtenprijs