Dienstverlening is waartoe wij als gemeente op aarde zijn. Het is onze corebusiness: zorgen voor excellente dienstverlening aan inwoners, bedrijven en organisaties.

In dit raadsvoorstel ontvouwt zich een schitterende visie, het is bijna een visioen. Alles wat erin staat is aantrekkelijk. Wie wil er niet graag onze diensten makkelijk, betrouwbaar, menselijk en verbonden aanbieden? Wie wil niet beter aansluiten bij de leefwereld, de behoeften en wensen van onze inwoners, bedrijven en organisaties, en die écht centraal gaan stellen? Iedereen wil het graag beter doen, niet per se méér maar ánders, niet alleen vóór maar vooral sámen met onze klanten.

Toch waren we ook kritisch. De visie is mooi maar vaag: er was geen plan bij hoe de visie uitgevoerd moet worden. We willen iets bereiken. Maar wat? En hoe? Wanneer zijn die doelen bereikt? En zijn inwoners tevreden?

Omdat er op al die vragen geen antwoord werd gegeven, hebben we een amendement gemaakt waarin we het College opdracht geven om de uitvoeringsagenda die elke twee jaar wordt gemaakt wél concreet uit te werken. Wat wil de gemeente precies bereiken, wat wordt daarvoor gedaan, en wat is het effect?

Wij wilden van een mooie droom naar concrete, meetbare resultaten. En wij waren niet de enige fractie die er zo over dacht. Ons amendement is door de Raad unaniem aangenomen. Natuurlijk is de gemeentelijke dienstverlening daarmee nog niet perfect, maar we zijn blij met de stappen die gezet zijn.

Foto: Margo Oosterveen