In Zwanenburg is in de maanden juli en augustus van 2014 enkele malen kort achter elkaar sprake geweest van wateroverlast na hevige regenval. Met name de omgeving Kastanjelaan, Marialaan, Populierenlaan en Sparrenlaan had de ergste overlast door de lage ligging en de hoeveelheid verharding, waarbij ook water in huizen, een zorgcentrum en de brandweerkazerne naar binnen is gelopen.

Afgelopen 22 januari was er een sessie waarin de gemeenteraad met het college debatteerde over mogelijke oplossingen.

De overstromingen van afgelopen zomer in Zwanenburg waren niet de eerste, voor sommige inwoners was het de elfde of twaalfde keer dat hun huis overstroomde. Dit moet dus echt opgelost worden, liefst zo snel mogelijk. Het bijgevoegde filmpje geeft goed weer wat de technische plannen zijn. De bewoners hebben er vertrouwen in, mede doordat zij uitvoerig betrokken zijn geweest bij deze plannen.

Gelukkig zijn er noodvoorzieningen getroffen, zodat er snel pompen ingezet kunnen worden om het water weg te krijgen. Als we in het begin van de zomer dezelfde tropische buien krijgen zijn de maatregelen namelijk nog niet afdoende uitgevoerd. Noodmaatregelen blijven voorlopig nodig.

GroenLinks vindt het belangrijk dat de inwoners en de vele belanghebbenden straks ook in de uitvoering betrokken blijven. De wethouder zegt dit toe.

Veel van onze inwoners krijgen problemen met hun verzekering, hoe gaan we daar als gemeente mee om? Hoe houden we daar het vertrouwen van de inwoners, omdat in het verleden vrijwel alle klachten en schadeclaims zijn afgewezen. Volgens de wethouder mevrouw Steffens gaat er in de opstelling van de gemeente in deze niets veranderen.

Hoe gaan we om met de toekomst? Ik denk dat dit het laatste stukje vertrouwen is dat onze inwoners nodig hebben in Zwanenburg, maar ook straks in andere delen van de polder die vervolgens aan de beurt komen. Op veel meer plekken hebben inwoners wateroverlast. GroenLinks gaat de komende tijd bij alle bouwplannen en bij alle zaken die het college gaat aanpakken, het water die aandacht geven die het nodig heeft en in het verleden niet altijd gekregen heeft. We hopen dat ook de waterschap verkiezingen op 18 maart volop aandacht krijgt van onze inwoners.