Natuurlijk is GroenLinks een groot voorstander van de herontwikkeling van een locatie met lege kantoorpanden naar een woonwijk maar wij betreuren dat het vrijliggende fietspad wordt afgewaardeerd naar een fietsstraat. Er is in het bestemmingsplan Hoofddorp-Oost een wijzigingsbevoegdheid verleend aan het college voor deze locatie onder verschillende voorwaarden. Een van de voorwaarden is het behoud van de fietssnelweg langs de Kruisweg. De provincie Noord-Holland en de SRA doen een groot aantal investeringen in de (snel)fietsroute van Cruquius, langs de Kruisweg naar Schiphol door onder meer extra brede paden aan te leggen en tunnels voor langzaam verkeer te realiseren onder de N201, ter hoogte van de Van Heuven Goedhartlaan. De Fietsersbond spreekt over de route als "Het Karrespoor". Het is een treurige verbinding over tegels, langs uitritten, schots en scheef met allerlei bochten en stoplichten. Bovendien is deze fietssnelweg de belangrijkste fietsroute uit het “Deltaplan Bereikbaarheid”. Ook het coalitieaccoord spreekt in het hoofdstuk mobiliteit over de fiets die extra aandacht krijgt en dat de fietsveiligheid wordt vergroot.
Met het afwaarderen van dit stuk fietssnelweg naar een met auto’s gedeelde fietsstraat wordt het voor fietsers minder veilig. E-bikes en scooters hebben tegenwoordig een aardige snelheid en als er ter hoogte van de Beukse Poort allerlei bochtenwerk en een met auto’s gedeelde fietsstraat komt, is het geen fietssnelweg meer maar een chicane, met auto’s als een extra handicap.
Voor de fietser wordt het niet beter. Er moet nog over gestemd worden en een amendement om het fietspad met rust te laten wordt overwogen.