Net voor de zomer had de gemeenteraad van Haarlemmermeer een zwaar debat over de grootste bezuinigingen in de geschiedenis van de gemeente. Er komt zwaar weer aan, zo schetste het college, aangevoerd door VVD-wethouder van Financiën Nobel. Het was tijd voor harde, pijnlijke keuzes. Tal van sportinstellingen, het hele maatschappelijk middenveld, de volledige cultuursector, Meerwaarde, Jeugdland, ze worden de komende jaren allemaal fors gekort door dit college. Een poging van een groot deel van de oppositie om de ergste pijn te verzachten, via een kleine OZB-verhoging, vooral voor de vele bedrijven in de polder, kon rekenen op een stevig ‘njet’ van de collegepartijen, de VVD voorop. Liever de hele maatschappij kapot bezuinigen. 

Nog geen twee maanden later komt er een nieuw konijn uit de hoge VVD-hoed: Haarlemmermeer zou ineens aandelen van Schiphol moeten kopen, zo wist Het Parool te melden. De gemeenteraad wist (opnieuw) van niets, maar kon in de krant lezen dat de Franse aandelen in Schiphol beschikbaar zouden komen, en dat de gemeente daar wel trek in heeft – bij monde van een woordvoerder van wethouder Nobel. Nu heeft de VVD al geen best track record in de gemeente als het gaat om grote uitgaven. Denk alleen al aan de Calatrava-bruggen, of het peperdure honkbalstadion. Maar dit is zo mogelijk nog gekker. Waarom zoveel geld steken in een bodemloze – en stinkende – put?

Of de duvel ermee speelt: het nieuws van de aandelen kwam op precies dezelfde dag als dat van nieuwe miljoenenverliezen voor Schiphol. Eerdere groeiverwachtingen werden naar beneden bijgesteld, minder mensen willen het vliegtuig instappen, en het blijkt dat de luchthaven alleen met heel veel staatssteun overeind gehouden kan worden. En daar zou de gemeente Haarlemmermeer een aandeel in moeten nemen? 

“ En dat terwijl juist de klimaatcrisis erom schrééuwt dat ook de gemeente Haarlemmermeer anders naar de toekomst gaat kijken. ”

De argumentatie van de wethouder is dat we dan als gemeente tenminste invloed hebben. Maar die invloed hebben we nu óók. De wethouder kiest er alleen voor om die niet te gebruiken. De hele regio heeft de afgelopen tijd gepeperde brieven naar de regering gestuurd om te pleiten voor hardere normen en meer handhaving rondom de luchthaven. De hele regio? Nee, er was steeds één dissonant: de gemeente Haarlemmermeer. De voor de gemeente verschrikkelijk ingrijpende luchtvaartnota laat het college bijna juichend passeren, maar de wethouder loopt ineens wel te hoop als er strengere normen dreigen die de inwoners tegen te veel overlast kunnen beschermen. Telkens weer loopt het VVD-college aan de leiband mee van Schiphol, een zichzelf al tientallen jaren herhalend patroon. Waarom zou dat ineens veranderen als de gemeente aandelen zou hebben? Sterker nog: met aandelen zou er juist nóg meer nadruk op dividend komen te liggen, en zijn de inwoners waarschijnlijk helemaal vogelvrij. En dat terwijl juist de klimaatcrisis erom schrééuwt dat ook de gemeente Haarlemmermeer anders naar de toekomst gaat kijken.

Recent bleek dat het economisch herstel in ons land niet opgaat voor Haarlemmermeer: nog altijd is de economie hier maar liefst 18 procent kleiner dan in 2019. Dat komt één op één door de afhankelijkheid van de luchtvaart. Haarlemmermeer moet dus juist mínder afhankelijk worden van een zinkend schip als de luchtvaartbranche, met al zijn nadelen van dien. En juist inzetten op een meer duurzame economie met oog voor de toekomst, met fatsoenlijk werk, in verschillende branches. Werk dat er in overvloed is: er is een enorm tekort aan werknemers in de bouwsector, het onderwijs en de zorg. Het gemeentebestuur van Haarlemmermeer moet aan de bak en echt wérk maken van het werk van de toekomst. Een kleiner Schiphol is bovendien noodzakelijk om een antwoord te vinden op het dramatische woningtekort in onze regio en cruciaal voor het klimaat en een schonere en gezondere leefomgeving. 

Aandelen in de luchthaven? Die passen daar niet bij. Als we er al het geld voor zouden hebben.

Foto: Kees van der Veer