Over de luchtvaart is de laatste jaren veel te doen. Recent was er bijvoorbeeld nog een rapport van de Gezondheidsraad dat duidelijk maakt dat er rondom de luchthaven veel te veel ultrafijnstof in de lucht zit, wat de kans op onder meer astma bij kinderen en hart- en vaatziekten sterk verhoogt. Minder vliegen is eigenlijk de enige oplossing, aldus de Gezondheidsraad.

En dan blijkt de luchtvaart ook nog eens te kampen met een oplopende schuldenlast, en met lege of halflege vliegtuigen rond te vliegen, tegen enorme kosten. En dan hebben we het nog niet eens over de vele veiligheidsproblemen, waar ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid recent nog eens de aandacht op vestigde. Of over klachtenmeldpunt BAS, dat aantoonbaar klachten kwijt maakt. Om nog maar te zwijgen over de waanzinnige klimaatimpact die de luchtvaart met zich meebrengt, en waar eigenlijk nog geen fatsoenlijk reductieplan voor is, terwijl andere sectoren zich wel hard moeten inspannen om de CO2-uitstoot omlaag te brengen.

Alle reden voor de gemeenteraad van Haarlemmermeer om zich ferm uit te spreken over de luchthaven binnen de eigen gemeentegrenzen, en juist de huidige coronacrisis te gebruiken om een duurzamere, gezondere toekomst te bepleiten. En hoewel op een aantal punten dit ook zeker gebeurt, is het voor GroenLinks nog te weinig, en zou een hardere stellingname op zijn plaats zijn. 

Zo bevreemdt het de fractie dat de gemeenteraad al ruim anderhalf jaar geen openbaar debat over de ontwikkeling van de luchthaven – en alles daaromheen – heeft gehad. En nu vinden, op het verzoek van het college, ineens twee besloten informatieve bijeenkomsten plaats, waar het podium wordt gegeven aan allerlei mensen van de luchtvaartsector zelf, waaronder de CEO’s van Schiphol en de LVNL. In een tijd dat velen in Nederland besmuikt praten over de ‘lobbycratie’ lijkt dat op z’n minst een beslissing die op weinig transparantie duidt, zo is de fractie van GroenLinks van mening.

Kijk het debat over de motie hier terug: 'Stemmingen', start rond minuut 36.