U heeft het misschien in de krant gelezen of op andere wijze gehoord, maar er is goed nieuws over de AMgroep!

De externe adviseur van de AM groep heeft namelijk aangeraden om te onderzoeken of, en zo ja, op welke wijze de AMgroep kan uitgroeien tot  de ‘Amstelland-Meerlanden Werkorganisatie’. De insteek van het onderzoek is te bekijken op welke manier de  AMgroep een rol kan spelen bij het uitvoeren van de nieuwe participatiewet die op 1 januari 2015 is ingegaan.  In de nieuwe organisatie werken dezelfde vijf gemeenten samen. De nieuwe organisatie zal (kortweg) tot taak krijgen de re-integratie en het toeleiden naar werk voor mensen met loonwaarde tot 70 procent.

Dit onderzoek is in lijn met de gedachte achter de motie die op initiatief van de fracties van CDA Haarlemmermeer en GroenLinks Haarlemmermeer is ingediend bij alle vijf gemeenteraden.  Dezelfde motie die in Haarlemmermeer is verworpen, en in de vier andere gemeenten is aangenomen. In een eerder bericht kon u hierover lezen. Het is ook in lijn met adviezen die diverse anderen het dagelijks bestuur van de AMgroep hebben gegeven, waaronder de OR van het bedrijf.

Onze fractie heeft zeer verheugd gereageerd op dit bericht. Het is goed nieuws dat het prachtige bedrijf dat de AMgroep is, waarschijnlijk toch kan blijven bestaan, en dient als beginpunt voor een organisatie van waaruit ook in de toekomst mensen die lastiger aan de slag kunnen komen, vanwege hun arbeidsbeperking, de ondersteuning kunnen krijgen die zij nodig hebben om mee te kunnen doen.

GroenLinks kijkt uit naar de uitkomsten van het onderzoek en naar het raadsvoorstel dat in het najaar aan de gemeenteraad zal worden toegestuurd. Wij houden u op de hoogte!

Meer lezen? Dat kan hier.