Als derde partij van Haarlemmermeer was GroenLinks helaas buiten de coalitie gehouden. Dat gebeurde tijdens een weinig transparant verlopen proces. Dat moet de volgende keer in elk geval alvast anders, zo tekende de fractie op.

Maar ook de inhoud van het gesloten akkoord kon beter, oordeelde GroenLinks. Want de inleiding repte – terecht! - over personeelstekorten, stroomtekort, stikstofproblemen, het OV onder druk, bouwstoffentekort, en zelfs de vluchtelingencrisis. Maar verder lezend is er op geen enkele van al die uitdagingen ook maar het begin van een antwoord te vinden.

‘Waar zit het nieuwe elan’, vroeg raadslid Peter Boerman zich af. ‘Waar zit de vernieuwing? Waar is het besef van de grote uitdagingen waar we voor staan? Waar zijn de ambities bijvoorbeeld op het gebied van zorg? Op armoedegebied? Of op het gebied van Brede Welvaart?’

De fractie van GroenLinks maakte zich ook zorgen over het gebrek aan SMART doelstellingen, zoals wel in de raad was afgesproken. ‘Veel concreter dan 3.000 woningen en 8.000 bomen wordt het niet’, zei Boerman. ‘Laten we daarom nogmaals de verwachting uitspreken dat de raadsvoorstellen die we gaan krijgen wél voldoen aan wat is afgesproken: nulmeting, beleidstheorie, meetbare ambities en beleidsindicatoren. Met daarbij altijd oog voor de samenleving.’

Gelukkig heeft D66 wel een stevige klimaatparagraaf aan het akkoord weten toe te voegen. Dat miste in het vorige college geheel. Boerman: ‘We zijn blij met de windmolens die in het zuiden van Haarlemmermeer komen, blij ook dat we eindelijk het Schone Lucht Akkoord gaan tekenen, zoals we al tijden vragen, en ook blij dat de groennorm terug gaat naar 400 vierkante meter per woning. Ook de kansengelijkheid heeft gelukkig zijn weg gevonden in dit akkoord. Nu alleen nog de rug recht houden. Ook als Raad.’

De CO2-reductie van 55% in het akkoord klinkt ambitieus. ‘Maar hoe valt dat te rijmen met het gebrek aan plannen om het autoverkeer terug te dringen? Of om de uitstoot van Schiphol aan te pakken’, stelde Boerman ietwat retorisch. ‘En waarom vindt het college het überhaupt nodig om uitspraken te doen over een vliegveld in een andere gemeente, zoals het doet over Lelystad? Tot welke concrete hindervermindering gaat dat leiden in Haarlemmermeer?’

Het akkoord dat voorligt riep zo bij de GroenLinks-fractie veel vragen ‘op. Wat krijgt de inwoner hiermee nou gepresenteerd? Wat ons betreft in elk geval geen afdoende antwoord op de vragen die er écht toe doen - en die het college ook zelf wél stelt. Meer échte ambitie zou wat dat betreft op zijn plaats zijn geweest, en daar had GroenLinks in elk geval graag voor getekend. Dat zullen we nu vanuit de oppositie moeten proberen te bereiken. Kritisch maar altijd opbouwend, zoals men van ons gewend is. Aan het werk!’