Een rücksichtloze ‘kaalslag’, een overdreven ingreep, die pijn doet aan ieders ogen. Zo oordeelde de fractie van GroenLinks over het weghalen van de bomen langs de Geniedijk in Hoofddorp de afgelopen tijd.

Ja, de ingreep was aangekondigd. En op sommige plekken is die ook best begrijpelijk, in verband met fietsers en andere gebruikers van de dijk. Maar hier, op dit stuk richting het Station Hoofddorp? Daar loopt toch helemaal geen fietspad naast? Waarom moest dit nou zo ingrijpend en waarom moesten deze oude populieren zo liefdeloos worden gekapt? Kon dat nou echt niet anders? Hoe zat het nu eigenlijk echt met de vleermuizen hier? Er staat geen stam meer overeind? Was dit wel verantwoord? Vragen te over. Maar helaas nauwelijks bevredigende antwoorden van ons college.

Bomen blijven op een of andere manier een heel lastig onderwerp in de gemeente Haarlemmermeer. Aan de ene kant is er geen enkele fractie die het belang ervan zegt te ontkennen, maar aan de andere kant lukt het maar niet meer bomen te planten. Ondanks het bewezen belang voor CO2-opvang, of de groeiende waarde van de leefomgeving, telde onze gemeente dit jaar wéér 2.000 bomen minder dan een jaar eerder. En het is nog minstens 5 jaar wachten voordat die allemaal zijn herbeplant, aldus het college.

GroenLinks vindt dit echt niet kunnen. We hebben een bomenmonitor toegezegd gekregen, die is er nog steeds niet. We hebben een motie voor een geboortebos aangenomen, maar ook daarop blijft het stil. Er gebeurt op dit punt bijna niets. Het is van een enorme treurigheid. Maar we houden vol om dit onderwerp op de agenda te krijgen en te houden. Ook volgend jaar weer. Want bomen zijn de bron van het leven, en een omgeving zonder bomen is geen leefomgeving meer, wat ons betreft.

GroenLinks rouwt om kaalslag Geniedijk en vraagt opnieuw actie