Onder het mom van een sluitende meerjarenbegroting werd door het college ijskoud voorgesteld te stoppen met belangrijke pijlers onder ons zorg- en welzijnsbeleid, gezondheidsbeleid en cultuurbeleid. Het klimaatbeleid zou worden ‘getemporiseerd’. Een onacceptabel pakket aan maatregelen met onacceptabele maatschappelijke gevolgen. Onnodig bovendien, want veel van de voorziene tekorten zijn onzeker. GroenLinks kwam (samen met D66 en ChristenUnie-SGP) met constructieve voorstellen en met een (bijna) sluitende tegenbegroting.

Ook in dit debat hebben we laten zien waar we voor staan: voor sociaal en solidair, voor de bestuurlijke durf te kiezen voor de belangen van onze inwoners, voor een rechtvaardige samenleving waarin iedereen kan meedoen. Een meerderheid van de raad stemde helaas toch voor de desastreuze plannen van het college.

Jaarlijks geeft de gemeenteraad tijdens de algemene beschouwingen aan waar het college rekening mee moet houden als het gaat om de begroting voor het komende jaar. Normaal is het zo dat er in het laatste jaar voor de verkiezingen niet veel meer op het spel staat, maar dit jaar was dat echt anders. Door de coronacrisis is onze gemeente in economisch opzicht stevig geraakt. Zo zijn inkomsten die we normaal krijgen vanuit de toerismebelasting onzeker. Ook heeft (ook) onze gemeente te maken met stevige tekorten in de jeugdzorg.

Kort geleden kwam het college met een stevig pakket maatregelen om het tekort weg te werken. Nut, noodzaak en de hoogte van deze bezuinigingen betwijfelen wij, we schreven er een stevig opiniestuk over in hc nieuws met als titel ‘Haarlemmermeer in zwaar weer door investeringsdrift en bestuurscultuur’. Kernboodschap: het college wil keihard bezuinigen om geld vrij te spelen voor investeringen in asfalt. Dat het gevolg daarvan is dat de voorzieningen voor onze gemeente keihard worden geraakt, dat de ondersteuning aan mensen die dat nodig hebben wegvalt, dat sport en cultuur onbetaalbaar wordt voor veel inwoners, dat lijkt het college niet te deren.

In onze tegenbegroting gingen we uit van de volgende uitgangspunten:

1. We hebben oog voor de gevolgen van de coronacrisis, ook op de middellange termijn, we gaan er daarbij van uit dat de huidige problematiek van tijdelijke aard is;
  2. We houden onze voorzieningen zoveel mogelijk in stand en maken geen keuzes waar we later spijt van krijgen;
  3. Wij zijn een gemeente die kan en wil groeien en daarin staat het realiseren van woningen voor onze inwoners centraal;
  4. Wij ontzien de minima en speciale doelgroepen in onze samenleving zoveel mogelijk;
  5. Wij proberen inwoners en ondernemers zoveel mogelijk te ontzien met lastenverzwaring.

We deden, samen met D66 en ChristenUnie-SGP, voorstellen om de OZB iets te verhogen, oplopend van 1 procent in 2022 tot 4 procent in 2025 (dit kost een huishouden met een huis met een WOZwaarde van 3,5 ton een kleine 3 euro per jaar in 2022, oplopend tot 12 euro per jaar in 2025. We stelden voor te stoppen met stichting ETO. We stelden voor om de stelposten voor infrastructuur, waar nog geen concrete plannen voor zijn, te schrappen. Tot slot stelden we voor een kleine stelpost op te nemen voor jeugdzorg. Hoe terecht dat laatste is, blijkt wel uit het feit dat recent duidelijk is geworden dat gemeenten de komende jaren mogen rekenen op extra inkomsten vanuit het Rijk en die voor 75 procent mogen meerekenen in het meerjarenbeeld. ‘Ons’ pakket aan maatregelen leverde genoeg geld op om niet te hoeven bezuinigingen op essentiële maatschappelijke voorzieningen, zoals sport, ondersteuning van speciale doelgroepen zoals mantelzorgers en mensen met een beperking, cultuur etc.

De coalitiepartijen hielden elkaar vast, de bezuinigingen gaan vooralsnog gewoon door. Over de gang van zaken schreven we samen met ChristenUnie en D66 een opiniestuk in hc nieuws met als titel Oppositie: ‘Bezuinigingen onverantwoord, onnodig en misplaatste paniek’

Ons voorstel om in de komende drie jaar met organisaties en inwoners te kijken hoe we inhoudelijk en financieel grip krijgen op het sociale domein. Dit voorstel werd unaniem aangenomen. Ons voorstel om in te zetten op duurzaam herstel van de arbeidsmarkt werd overgenomen door het college.

We hadden onze inwoners en organisaties gegund dat zij meer zekerheid zouden hebben gekregen voor de zomervakantie. Want het moge duidelijk zijn dat er veel onrust is in de samenleving. In de afgelopen tijd heeft onze fractie zeer veel signalen gekregen van bezorgde inwoners en organisaties.

Over één ding is de gemeenteraad het wel eens: we hopen allemaal dat het economisch tij gunstig zal uitpakken en dat het Rijk structureel met extra middelen over de brug komt voor de jeugdzorg.

Spreektekst, moties en amendementen:

Tijdens de algemene beschouwingen dienden we een groot aantal wijzigingsvoorstellen in en een aantal moties. Ze zijn, net als onze spreektekst, terug te vinden in het bestuurlijke informatiesysteem van de gemeente (Nieuw!!) via deze link.

Onze inbreng terugluisteren? Dat kan hier. Afspelen op YouTube