‘Speculantensubsidie’. Een andere naam is er eigenlijk niet voor te geven. De gemeenteraad heeft net vorig jaar een enorm debat gehad over bezuinigingen op de meest cruciale maatschappelijke voorzieningen, en nu komt de daadwerkelijke aap uit de mouw: er moet 280 miljoen euro (!) gevonden worden om de bouw van 20.000 woningen mogelijk te maken.

Nu is GroenLinks natuurlijk niet tegen woningbouw. Integendeel: er is een grote woonbehoefte in deze gemeente, vooral aan veel meer betaalbare woningen. Daar willen we graag aan meewerken. Daarom steunen we ook de plannen om rond station-Hoofddorp stevig te gaan verdichten, met volgens de eerste plannen ruim 15.000 woningen. En steunen we ook van harte diverse verdichtingslocaties in onze kernen, waar de infrastructuur en maatschappelijke voorzieningen al beschikbaar zijn, en we zo meer kansen creëren voor OV en fiets. En we willen zo de open ruimte zoveel mogelijk sparen. En we willen dat die nieuwe inwoners niet meteen in de geluidsoverlast zitten.

“ We willen bouwen met beleid, bouwen voor wat nodig is, wij bouwen niet voor projectontwikkelaars ”

Want waarom durft het college dan niet de échte oorzaak te benoemen van de grote woningnood in deze regio? Het is Schiphol dat de bouw van bijna 100.000 woningen rond de grotere vliegvelden in ons land in de weg staat, zo blijkt uit een inventarisatie van bureau To70, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur (I&W), die recent naar de Tweede Kamer is gestuurd.

En waarom zou de overheid eigenlijk zoveel moeten meebetalen aan woningbouw, waarvan het grootste deel niet eens tot het betaalbare segment kan worden gerekend? Terwijl een paar grondeigenaren slapend rijk worden - daartoe door de VVD uitgebreid in de gelegenheid gesteld - worden alle Haarlemmermeerders ineens met een torenhoge rekening geconfronteerd, van wel 14.000 euro aan publiek geld pér nieuw te bouwen woning. En krijgen die inwoners daar dan iets moois voor terug? Nee, zelfs dat is maar de vraag, het gaat om de minimale wettelijke voorzieningen, zo hield het college de raad meermaals voor. Oftewel: een nieuwe school kan er misschien nog net af, maar veel meer hoeven we niet te verwachten. En de groennorm van 400 vierkante meter per woning die tot nu toe altijd werd gehanteerd? Die werd meteen maar even gehalveerd tot 200 vierkante meter. Terwijl we allemaal weten dat juist een groene omgeving niet alleen gezond is, en inwoners voorziet in hun recreatiebehoefte, maar ook nog eens heel goed is voor de waarde van woningen in een bepaald gebied.

En waar moeten die miljoenen euro’s eigenlijk vandaan komen? De gemeente heeft al flink bezuinigd, en dat zal de komende jaren alleen nog maar harder moeten, zo lijkt het, nu het Rijk de ‘trap-op-traf-af’-methode overweegt te vervangen door wat al wel genoemd wordt: ‘trap-op-trap-na’.

Voor bereikbare en betaalbare woningen wil GroenLinks graag investeren in een woonfonds. Dan kunnen we ook afspreken om wat voor woningen het moet gaan, en kunnen we voorzieningen en groen garanderen.

We willen bouwen met beleid, bouwen voor wat nodig is, wij bouwen niet voor projectontwikkelaars. En daarom hebben we tegen het grootste deel van het voorstel van VVD, CDA, HAP en PvdA gestemd. We moeten niet de speculant spekken, en Schiphol onze regio op slot laten zetten, maar de regie over de ruimtelijke ordening als overheid weer in handen nemen. De samenleving vraagt om het probleem van de woningnood aan te pakken. Daar werken we graag aan mee. Maar dan wel met een visie. Niet op elke plek, niet tegen elke prijs. Want daar wordt de gemeente bepaald niet mooier en leefbaarder van.

Foto: Kees van der Veer