Het is voorjaar. Voor planten, vogels en insecten een belangrijke periode. Helaas bereiken ons signalen van activiteiten in en door onze gemeente met desastreuze gevolgen voor flora en fauna in Haarlemmermeer.

Mud Masters

Zo is er een zogenaamd ‘FieldLab’  gepland op 8 mei waarbij 9000 man deelnemen aan een speciale proefversie van Mud Masters, dit in het kader van de coronapandemie. Het is voor onze fractie sowieso een raadsel waarom er tijdens een pandemie, die op geen enkele wijze onder controle is, op steenworp afstand van een ziekenhuis waar gevochten wordt voor de levens van coronapatiënten en tegenover een instelling waar nog altijd niet de coronamaatregelen niet zijn opgeheven,  met 9000 mensen gefeest moet worden.

Onze vragen gingen echter over de vergunning voor Mud Masters in relatie tot het broedseizoen. Ook nu weer is Mud Masters namelijk gepland midden in het broedseizoen. Over deze planning is de afgelopen jaren telkens gedoe. En dat terwijl het zo simpel is om een andere datum te prikken, later in het jaar, als het broedseizoen is afgelopen.

Uit de antwoorden begrepen we dat er een ecologisch rapport wordt opgesteld en bij het besluit over de vergunning voor Mud Masters de bevindingen uit dit rapport worden betrokken. Wij zijn niet gerustgesteld, zeker niet omdat er op de gemeentelijke website al op juichende toon reclame wordt gemaakt voor het evenement.

Treurig: het natuurbeheer in Haarlemmermeer

Bermen maaien

Dan het maaien van bermen in de voormalige gemeente Haarlemmerliede/Spaarnwoude. Deze worden nu al gemaaid. Bijzonder slecht nieuws voor planten, kruiden, kleine dieren, vogels, insecten waaronder bijen. Hierover kreeg onze fractie signalen van buitengewoon verontruste inwoners van  de voormalige gemeente Haarlemmerliede/Spaarnwoude. In antwoord op onze vragen antwoordde de verantwoordelijke wethouder dat deze werkwijze in het ecologisch beleid van onze gemeente past. Het is niet mogelijk het maaien uit te stellen, kregen we te horen.

Op onze suggestie om te bekijken of er maatwerk mogelijk is indien dit de wens is van inwoners, was het antwoord dat dit financieel niet mogelijk is. Een verrassend antwoord, want niet of minder maaien zou toch financieel aantrekkelijk moeten zijn.

Tijd voor écht natuurinclusief beheer

De wegen van het gemeentelijke natuurbeleid zijn ondoorgrondelijk. Want waar de gemeente aan de ene kant voor een miljoen euro bomen plant in Park21 en opgewekt meedoet met het Nederlands kampioenschap  Tegel Wippen (stand per 16 april: 18 gewipte tegels) en er bewust akkerranden worden ingezaaid om de biodiversiteit te verhogen, wordt met hetzelfde gemak datgene wat spontaan door de natuur wordt aangeleverd vernietigd, zoals het maaien van de bermen in het noordelijke gedeelte van onze gemeente illustreert.

Simpelweg aannemen dat dit een kwestie is van gebrek aan financiële middelen is onze fractie te kort door de bocht. We vrezen dat het ook zit in gebrek aan kennis en in wellicht zelfs in de onwil om samen te werken met inwoners op dit zo belangrijke thema. We zullen hier zeker op terug komen.

Foto's: Tom van Spanje

Treurig: het natuurbeheer in Haarlemmermeer