GroenLinks heeft schriftelijke vragen gesteld over de voornemens van Schiphol om nog eens 4500 parkeerplaatsen aan te leggen.

De vragen:

Via het Haarlems Dagblad werden wij geïnformeerd over het voornemen van de luchthaven Schiphol om ‘een enorm parkeerterrein’ aan te leggen voor 4500 auto’s aan de overzijde van de A4. Hiervoor zou ook een aanvraag zijn ingediend bij de gemeente Haarlemmermeer, maar de gemeente heeft volgens het artikel hierover nog geen besluit genomen.

Indien het hier een aanvraag betreft in het kader van art. 19 WRO, verklaren wij deze bij deze graag politiek gevoelig. Tot die tijd hebben wij hierover de volgende vragen:

  1. Wat is op dit moment het aandeel van het openbaar vervoer in het reizigersverkeer richting de luchthaven (m.a.w.: wat is de modal split)? En hoe is hierin de ontwikkeling de laatste jaren?
  2. Hoe verhoudt zich dat tot de ambities (uitgesproken in onder meer SVV-II) om 40% van het reizigersverkeer via openbaar vervoer naar de luchthaven te laten komen?
  3. Welke maatregelen onderneemt de luchthaven Schiphol - eventueel in samenwerking met andere partijen in de regio, zoals ROA en gemeente – momenteel om deze ambities waar te maken?
  4. Is het college hierover in overleg met de luchthaven? Zo ja, hoe?
  5. In een eerder artikel in het Haarlems Dagblad wordt melding gemaakt van een autohotel in Rijsenhout. Daar het hier voor een deel dezelfde problematiek betreft, hebben wij hierover een aantal aanvullende vragen.
    1. Acht het college dit autohotel een wenselijke ontwikkeling?
    2. Wat is de bestemming van het bewuste pand?
    3. Als een autohotel níet in de bestemming past, wat heeft het college dan gedaan aan handhaving?

Wij wachten uw antwoord met belangstelling af.

Met vriendelijke groet,

Peter Boerman