Het enorme aantal nachtvluchten van en naar Schiphol is absurd. Ter vergelijking: in Frankfurt is er een verbod op nachtvluchten, in Parijs en Londen zijn er jaarlijks 5.000 nachtvluchten. Gelukkig erkent onze wethouder de schadelijke effecten van al deze nachtvluchten ook, want hij zei vorig jaar nog: “Wij stellen een nachtsluiting voor, want slaapverstoring heeft invloed op de gezondheid van mensen.”
Uit onderzoek van de GGD Kennemerland (‘Belevingsonderzoek naar hinder en slaapverstoring vliegverkeer Schiphol’, 2017) blijkt hoe ernstig de situatie in onze gemeente is. In 2016 gaf gemiddeld 8 procent van onze inwoners tot 20 procent van de inwoners in Zwanenburg ernstige slaapverstoring te ervaren door het vliegverkeer in de nacht.
In 2018 kwam de World Health Organisation met geluidsnormen op basis van medische inzichten. Volgens de WHO moeten onze geluidsnormen flink worden aangescherpt omdat het geluid van vliegtuigen kan leiden tot onder meer hart- en vaatziekten, stress en leerproblemen. De nachtelijke vluchten hebben de grootste impact. De minister zou in de luchtvaartnota helderheid verschaffen over de nachtvluchten, maar heeft die belofte helaas niet ingelost.
GroenLinks heeft daarom een initiatiefwet ingediend die tot een verbod op nachtvluchten moet leiden. Deze wet heeft ter consultatie voorgelegen en daarop heeft het college van B en W van de gemeente Haarlemmermeer bij monde van portefeuillehouder Nobel (VVD) twee zienswijzen op deze initiatiefwet ingediend:
- Eentje onder de vlag van de BRS (Bestuurlijke Regie Schiphol)
- Eentje onder de vlag van het college (niet het gemeentebestuur) van Haarlemmermeer, die afwijkt van die van de BRS.
Wij stelden kritische vragen over deze zienswijzen, bijvoorbeeld over de rol van de gemeenteraad (die als altijd zwijgt), over de inzet van het college om over de rechteloosheid van onze inwoners als het gaat om Schiphol en natuurlijk over het standpunt rond het verplaatsen van vluchten naar Lelystad (waar toevallig een andere oud-VVD-wethouder uit onze gemeente is benoemd op de portefeuille luchthavenzaken).
We krijgen uiterlijk 6 mei antwoorden op onze vragen en houden u op de hoogte!
Download onze vragen aan het college hieronder.
Foto: Kees van der Veer