Donderdag 18 juni vergaderde het gemeentebestuur van Haarlemmermeer eindelijk weer voltallig. Door de coronacrisis was dat drie maanden niet mogelijk. In de grote Expo Hal in Vijfhuizen werden de Algemene Beschouwingen gehouden. Bij deze bijzondere raadsvergadering geeft de gemeenteraad het college van B & W kaders mee voor de begroting van 2021. Ook wordt besloten over de investeringen van de gemeente. Tot slot is dit het halfjaarlijkse moment om onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad te zetten. GroenLinks heeft samen met D66 aandacht gevraagd voor de arbeidsmarkt in onze regio: onze oproep om te komen tot een regionaal sociaal plan kreeg instemming van de gehele raad. Ook onze oproep om het rapport van de commissie Remkes over stikstof te bespreken kreeg brede steun. Dit geldt ook voor de oproep om over de gemeentelijke dienstverlening te spreken. We vroegen met de motie Direct Duidelijk succesvol aandacht voor begrijpelijke overheidscommunicatie.

Zet inwoners, hun gezondheid en hun leefomgeving centraal

De focus van het college van Haarlemmermeer is erg gericht op de buitenwereld, op regionale en landelijke ontwikkelingen. Dit alles hangt samen met de koers die de gemeente Haarlemmermeer al decennia lang aanhangt: het benutten van de kansen die de aanwezigheid van de luchthaven onze regio biedt.

Dit heeft ons veel gebracht in banen en in welvaart. Maar in de afgelopen jaren wordt steeds duidelijker hoeveel dit onze inwoners heeft gekost: ze hebben meebetaald met hun nachtrust, met hun gezondheid en met het inleveren van kwaliteit van hun leefomgeving.

Arbeidsmarkt: er moet een sociaal plan komen

Door de coronacrisis wordt duidelijk hoe afhankelijk, en daarmee kwetsbaar we zijn als het gaat om de banen op en rond Schiphol. Het is onvermijdelijk dat er in onze gemeente qua werkgelegenheid harde klappen gaan vallen. Dat is een vooruitzicht dat ons grote zorgen baart. Haarlemmermeer moet nadenken over de arbeidsmarkt van de toekomst.

Hoe begeleiden we de mensen die in de nabije toekomst hun baan verliezen van werk naar werk? Hoe kunnen we ons als gemeente, samen met de regio, voorbereiden op dit grote vraagstuk dat op ons pad komt? Hoe benutten we de kansen die er ook zijn? Er zijn in andere sectoren namelijk dringend mensen nodig: denk aan de politie, het onderwijs, de zorg, de bouw en de energietransitie.

Er moet voor onze regio een sociaal plan komen, waarmee we twee vliegen in één klap slaan: mensen aan nieuw werk helpen en de disbalans in onze arbeidsmarkt oplossen. Het voorstel dat we deden met D66 om te komen tot een regionaal sociaal plan kreeg steun van de gehele raad en kon rekenen op instemming van het college. Met dit plan kan onze gemeente zich samen met alle betrokken instanties goed voorbereiden op de ontslagronde die ons waarschijnlijk te wachten staan, en ook haar rol goed pakken richting werkgevers en het Rijk. Hiermee geeft ons gemeentebestuur wat ons betreft een belangrijk signaal af aan onze inwoners.

Never waste a good crisis: op weg naar een nieuwe economie

Duidelijk is dat de coronacrisis zal leiden tot een economische crisis. Dit is een bedreiging voor onze welvaart, zeker op korte termijn. Maar juist nu zijn er ook kansen om onze economie te hervormen. Om te kijken naar meer dan alleen economische belangen. Een enorm belang is de opwarming van de aarde te beperken tot die anderhalve graad. Dat is noodzakelijk om te zorgen dat ook onze kinderen en kleinkinderen hier kunnen leven en het goed hebben.

In het debat vroegen we aandacht voor de andere crises die er zijn, naast de klimaatcrisis: de stikstofcrisis en de PFAScrisis. De teloorgang van onze biodiversiteit. De slechte kwaliteit van onze leefomgeving en de gezondheidsrisico’s die daar bij horen. De groeiende sociale ongelijkheid. De crisis in de zorg.

We wezen op de conclusie van de Club van Rome van vijftig jaar geleden: eeuwige groei is onmogelijk. Het wordt steeds duidelijker: we moeten het groeimantra van de economie loslaten. We moeten op zoek naar een nieuw denkkader over onze economie.

Durven we het om, net als Amsterdam, te gaan voor de Donuteconomie van Kate Raworth, waarin we de grenzen van de natuurlijke hulpbronnen en van de samenleving respecteren? Twee jaar geleden vroeg GroenLinks Haarlemmermeer hier aandacht voor, we hadden toen een heel bijzonder cadeau voor de toenmalige burgemeester: een door Kate Raworth getekend exemplaar van haar boek.

Donuts-economie.jpg

Bij deze discussie hoort ook een andere belangrijke vraag: wat is welvaart eigenlijk? Tot nu toe keken we, ook het Rijk, vooral naar geld, bijvoorbeeld naar het BNP. Maar welvaart gaat over meer dan geld alleen: in dit filmpje legt Robert Kennedy het ons uit.  Sinds enkele jaren brengt het CBS voor onze landelijke overheid de Monitor Brede Welvaart uit. GroenLinks kreeg van het college de belofte dat hierover een informatieve sessie wordt georganiseerd voor de gemeenteraad over Brede Welvaart.

Het huishoudboekje op orde

De financiële gevolgen van de coronacrisis zijn nog onduidelijk. Maar duidelijk is wel dat we ons moeten voorbereiden op mindere tijden.

Duidelijk is in elk geval dat de tijd van de grote gebaren achter ons ligt. Afschrijven van miljoenen aan voorbereidingskosten voor een pretpark in Park21, investeren van tientallen miljoenen in parkeren en asfalt. Het verhogen van onze inkomsten is voor dit college tot nu toe onbespreekbaar. Maar net als in andere gemeenten zullen we hierover het gesprek moeten voeren. GroenLinks vindt bijvoorbeeld al jaren dat parkeren kostendekkend moet zijn.

Investeren

Ook GroenLinks wil investeren. GroenLinks wil investeren in mensen: in banen en scholing, in woningen, en in een schonere en gezondere leefomgeving met meer groen en een schone infrastructuur. Deze investeringen krijgen wat ons betreft voorrang op de aanleg van wegen voor auto’s en vrachtverkeer.

De Nederlandsche Bank adviseerde recent: zet in op de bouw van woningen, op vergroening en op verduurzaming.  Dat is de koers die GroenLinks omarmt.

Meer regie bij de gemeente: aan de slag

We deden een oproep: de gemeente moet meer dan nu de regie nemen.  De overtuiging dat ‘de marktwerking’ onze problemen oplost is niet houdbaar gebleken. Het komt niet vanzelf goed, niet zonder regiefunctie van de overheid, en meestal ook niet zonder overheidsmiddelen. Ook dat is een les van de afgelopen drie maanden.

Daarom stemden we van harte in met de motie van HAP om meer regie te nemen op de ontwikkelingen in Hoofddorp- centrum: we vragen hier zelf al geruime tijd aandacht voor.

Daarom stemden we in met een motie die de gemeenteraad meer inzicht geeft in de ontwikkelingen op de woningmarkt.

Daarom waren we mede-indiener van een motie om nu eindelijk eens echt wat te doen aan het armzalige groen in onze gemeente. Zo is de bijna unaniem aangenomen GroenLinks motie ‘Geboortebos’ nog altijd niet uitgevoerd. Treurig, want deze motie is het resultaat van de KinderKLimaatTop in Haarlemmermeer. Hier vroegen we aandacht voor door drie boompjes aan te bieden aan onze collega’s in de raad, die afgelopen jaar een kind hebben gekregen. Deze motie haalde het niet.

geboortebos.jpg

Foto: Wim Jansen en Peter Boerman in het Geboortebos.
De mooie kaarten aan de bomen zijn gemaakt door Eline Gumbert.