Afgelopen donderdagavond 2 maart spraken we in de Raad over het strategisch autoparkeerbeleid in Haarlemmermeer. Zie onder een link naar het document. Als je dit leest dan zie je wat mij betreft geen strategisch plan maar een document dat weinig zegt. Veel woorden maar weinig echte plannen voor de lange termijn. Wat GroenLinks betreft echt een gemiste kans. Ook het verder faciliteren van het electrisch rijden en het plaatsen van oplaadpalen alsook het creëren van parkeerplaatsen voor (electrische) fietsen mis ik in dit parkeerbeleid.

Mijn tekst tijdens de sessie:

Mijn favoriete onderwerp: Parkeren. Het op een duur stukje Haarlemmermeers grond voor korte of langere termijn plaatsen van een pakket vervuilend en stinkend blik op rubber wielen. En omdat die stukjes grond schaars zijn wordt er geld gevraagd voor de huur van dat stukje grond. In Nieuw Vennep en Badhoevedorp zijn die stukjes grond niet zo schaars en wordt de huur daar afgeschaft. Dit zal tot gevolg hebben dat de prikkel om bijvoorbeeld de fiets te nemen helemaal wordt weggenomen.

Dit raadsvoorstel ademt genoeg parkeerplaatsen uit. Consolideren! Maar is dit wel zo? Als we in het raadsvoorstel de tabel over de parkeerdruk in Hoofddorp bekijken en de bezettingsgraad zien van een zaterdag rond 2 uur dan vraag ik me af: “Wat was er aan de hand op dat moment? Was de WK voetbal op TV? Ging er een tornado over Hoofddorp?” Bijna elke zaterdag rond deze tijd zijn alle parkeergarages zo goed als vol en is er geen parkeerplek meer te vinden in de Verzetswijk, het oude buurtje en rond de Parklaan.

Ik lees over economische groei, de verdichting van het centrum, 10.000 woningen erbij, Het huis van Haarlemmermeer, nieuwbouw Binnenweg, de ontwikkelingen rond het fort Hoofddorp met als toegangsweg een fietsstraat... Dit alles zonder nieuwe of vervangende parkeervoorzieningen.

Voor bewoners van Hoofddorp maken we een op maat gemaakte bezoekersregeling in fiscale gebieden en blauwe zones. Hoe gaat dit er in de praktijk uit zien?

Electrische auto’s en het aanleggen van oplaadpalen op parkeerterreinen. Waarom wordt dit niet meteen meegenomen in deze nota? En het toenemend gebruik van electrische fietsen? Een gemiste kans om ook parkeervoorzieningen voor de fiets niet mee te nemen in deze nota.

De ontwikkelingen in en rond Fort Hoofddorp. Ik zie niet hoe hier het parkeren van gebruikers die per auto over de fietsstraat komen wordt afgehandeld.

Er staan veel woorden in het raadsvoorstel en de bijlagen maar wat GroenLinks betreft zegt het weinig en mag het wat mij betreft geen strategisch plan heten. De samenvatting geeft het goed weer. Geen visie.

Als laatste: Als er gesproken wordt om eenmaal per 2 jaar metingen te doen om snel in te kunnen spelen op actuele gebeurtenissen dan zal je structureel te laat zijn met je oplossingen.

De gehele sessie inclusief de insprekers is hier terug te zien op de website van de gemeenteraad.

Mijn eerste termijn Afspelen op YouTube